הנצפים ביותר

קביעת שיטת תמחור המוצר או השירות

חלק חשוב וקריטי בהקמת עסק הוא קביעת שיטת התמחור בעסק. כיום, בשונה ממה שהיה נהוג בעבר, תמחור מוצרים מתבסס על אסטרטגיות של מחיר. נכון לומר שהמחיר תמיד היה חשוב ללקוחות אך בשנים האחרונות, כשיוקר המחיה עלה והתפתחות הגלובליזציה המאופיינת באחידות מוצרים ושירותים, למחיר יש השפעה מכריעה. כתוצאה מכך, לקוחות בענפים רבים ביצעו שינוי בתפיסה ונותנים לגורם המחיר משקל גבוההרבה יותר בקבלת החלטת הצריכה.

כחלק מהקמת העסק החדש שלכם עליכם לקבוע כיצד תתמחרו את המוצר או השירות שלכם. קביעת השיטה תשפיע ישירות על שורת הרווח ובעקיפין על תוצאותיה של הפעילות התפעולית.

כדי לסייע לכם בקביעת שיטת התמחור, בחרנו להציג לכם את שלושת השיטות העיקריות לתמחור בעסק קטן ובינוני:

 

1. לפי בסיס עלויות

 

תמחור על בסיס עלויות הוא התמחור הקל והפשוט ביותר לעסקים קטנים, שיטה זו נהוגה בדרך כלל בעסק שמייצר או עסק בתחום השיווק הסיטונאי. בתמחור זה מחירו של המוצר יקבע לאחר שקלול כלל עלויות העסק, החל מכמה עלוחומרי הגלם ועד למה היו ההוצאות העקיפות הזעירות ביותר, וחישוב של עלות ממוצעת ליחידה. לאחר מכן נקבעכמה נרצה להרוויח ומוסיפים אותו לעלות היחידה – ובכך נקבע את המחיר.
לדוגמה, נניח שהעסק מייבא חיתולים ובוצע ייבאו מטורקיה של 1000חיתולים ב-3,000 ש”ח. כלומר העלות של קניית חיתול אחד היא 3 ש”ח. בנוסף נניח ששקלול עלויות שינוע הסחורה, תשלום במכס ועלויות השיווק לחנויות מתרכזות ל-1 ש”ח לחיתול, כלומר העלות הסופית שלנו לחיתול אחד היא 4 ש”ח. במקרה זה נחליט על רווח מסוים שאנו מעוניינים להרוויח על כל חיתול, נניח 5 ש”ח. כלומר, אנו נתמחר את מחירושל כל חיתול ב- 9 ש”ח.

על פניו שיטה זו פשוטה ונוחה, אך חשוב לבצע שקלול נכון ומקיף של כל הוצאות העסק וזאת כדי למנוע שגיאה בתמחור המוצר, מה שיכול להוביל למצוקה ב- תזרים המזומנים של העסק, ושחיקת הרווח. נציין כי עסק בתחילת פעילותויסבול לרוב ממצוקה ב-תזריםהמזומנים ולכן מומלץ להיעזר בגורמי סיוע לעסקים קטנים אשר יכולים לעזור בשלבי ההתחלה של הקמת העסק ותפעולו השוטף, אם בעזרת הלוואות לעסקים, קרנות מדינה לצורך הון חוזר ואם לצורך קבלת ייעוץ עסקי ראשוני וגם באופן שוטף.

 

2. אסטרטגיית מחיר שוק (תמחור מוצר או שירות מבוסס על מתחרים)

 

אסטרטגיה זו מבוססת פחות על הכיסוי של העלויות ויותר על הגדלת נתח השוק ולמטרת גידול במספר הלקוחות שלנו. נכון שלפי הגדרה המחיר מיועדכדי לכסות עלויות, אך במקרים רבים יש להתייחס למתחרים בענף, לרוב השחקנים העיקריים באותו ענף, קובעים רמהמסוימת של מחיר, קביעה זו מאלצת עסקים חדשים עם אופי דומה לבצע התאמת מחירים, כלומר, בדיקת הכדאיות כאן מבוססת על בדיקת העלויות והמרווח התפעולי החזוי לפי מחיר המוצר שמקובל בשוק.
נחקור, למשל, יזם המבקש לפתוח מסעדת דגים. בבדיקה של השוק מגלים שמחיר ממוצע לסועד במסעדה מהסוג הזה נע בין 50 ל- 60 ש”ח לסועד. מכאן,כאשר אותו יזם יתמחר את מוצריו גבוה מהממוצע בשוק הוא יסתכן באיבוד לקוחות פוטנציאלים, מה שהופך את התמחור הגבוה ללא כדאי כלכלית בסיכום של מחזור העסקים, ואם לחילופין המוצר שלו יתומחר בפחות מהממוצע בשוק אפשר להניח שכמות הלקוחות שלו תהיהכמו בתמחור ממוצע לענף, לכן גם כאן התמחור הנמוך יתברר כלא כדאי מבחינה כלכלית.
עם זאת, חשוב לדעת שאסטרטגיהשל תמחור לפי מתחרים לא תמנע ביצוע של מבצעים מיוחדים ומחירי הנחה על חלק מתמהיל המוצרים בכדי להתחרות בצורה יעילה אל מול המתחרים הישירים שלנו.

 

3. נקודת האיזון

 

עיקר התמחור לפי שיטה זו מתמקד ברווח של העסק בטווח הארוך. שיטה זו מורכבת יותר ולוקחת בחישוב מספר גדול של גורמים ומשתנים לדוגמה: הוצאות קבועות, הוצאות משתנות, הביקוש בשוק, תשואה של היזם ועלות החזרי המימון בנטילת הלוואות לעסקים. מטרת נקודה זו היא להגדיר כמות מכירות שאיליה העסק חייב להגיע ולעבורבכדי לכסות את כל העלויות בנוסף ליצירת כדאיות בעסק. שיטה זו מתאימה לכל עסק, מעסק שמייצר בעצמו ועד לעסק שנותן שירותים. הגדרה נכונה של נקודת האיזון תייעל ותגדיר בצורה הרבה יותר טובה את הפעילות התפעולית בעסק. נקודת האיזון נחשבת לשיטת התמחור הטובה ביותר מפני שהיא איננה מבוססת רק על מחיר אלא גם על היקפי מסחר וצפי ביקוש ולכן מנסה להציג תחזית מדויקת ככל האפשר לגבי הסיכויים שהעסק יהיה מצליח.

 

לסיכום: ללא ספק, קביעת שיטת התמחור בעסק היא מרכיב מאוד מרכזי כשמקימים עסק. ניתן כמובן לתמחר את המוצר או השירות של העסק בשיטות מורכבות פחות, כגון תמחור לפי מתחרים או בשיטות מורכבות יותר כדוגמת נקודת איזון. אנו ממליצים לכל יזם להיעזר בשירותי חברת ייעוץ עסקי המתמחה באסטרטגיות התמחור השונות לעסקים קטנים למטרת קביעת שיטת התמחור המוצלחת ביותר עבור העסק שלו. התהליך שבסופו תיקבע שיטת התמחור קריטי לעסק ויאפשר לו להתמודד בצורה יעילה יותר אל מול מתחריו הפוטנציאליים ובעצם להגיע למקסימום הכנסה ומקסימום רווח.