הנצפים ביותר

סרטן בלוטת הערמונית, כל מה שעליכם לדעת

סרטן בלוטת הערמונית- כל מה שעליכם לדעת

סוג סרטן זה שכיח בקרב גברים בני 50 ומעלה מאשר אצל גברים צעירים. זו הסיבה שההמלצה הרפואית היא לבצע בדיקת רקטאלית תקופתית אחת לשנה החל מגיל 50. בדיקה זו  יכולה להיות כרוכה באי נעימות מסוימת אך אינה כרוכה בכאב. במהלך הבדיקה ממשש האורולוג את בלוטת הערמונית, אומד את גודלה, ועל פי הממצאים שולל או מאשר קיומו של חדש לגידול. בהתאם לממצאי הבדיקה הזו, מחליט הרופא המטפל על בדיקות נוספות כגון בדיקת דם הבודקת קיומו של  חלבון PSA בדם הנבדק או ביופסיה.

מה התפקיד שלכם, הגברים, בכל העניין?

עליכן להיות ערניים לכל שינוי בהטלת השתן. לקות בהטלות שתן תכופות או מלוות בכאב- דורשות בדיקה והתייחסות. כמו כן, גם אם מערכות אלו מתפקדות ללא דופי, עליכם לקחת אחריות על בריאותכם ולהיבדק אחת לשנה אצל אורולוג. בדיקה רקטאלית זו יכולה לאתר קיומו של גידול בשלב מוקדם, וערנות ושיתוף פעולה מצידכם יכולה להיות בבחינת הצלת חיים. אין במאמר זה בכדי להלחיץ, אלא רק בכדי לספק את האינפורמציה ההכרחית לאיתור סרטן ערמונית בזמן, וכמובן לקבל טיפול בהקדם. לכן, זה המקום לציין כי לא כל בעיה בתפקוד המיני או בהטלת השתן פירושה סרטן בלוטת הערמונית. בסופו של דבר, מערכות אלו מילא צפויות לשיבושים תפקודיים בגילאי  50 ומעלה, ודווקא בשל כך, מומלץ, רצוי וחובה להיבדק אצל רופא אורולוג. במדיה וממצאי הבדיקה הרטאלית לא העלו כל חדש, כל שעליכם לעשות הוא להמשיך להיות ערניים וקשובים לשינויים במערכות שצוינו ולהיבדק שוב כעבור שנה. זכרו, איתור מוקדם של סרטן ערמונית יש ביכולתו להציל את חייכם.

מה עושים במקרה של גילוי סרטן הפרוסטטה?

הטיפול הרפואי שניתן נקבע ע”י האורולוג בהתאם לדרגת החומרה של הסרטן. על פי שיטת גליסון, ערכים שבין 2-6 מעידים על שלבים ראשונים של הסרטן, ואילו ערכים בין 8-10 מעידים על סרטן בשלב מתקדם. על פי סקאלת דירוג נוספת, ניתן לחלק את חומרת הגידול ל-4 שלבים, כאשר שלב 1 מעיד על גידול מקומי ואילו שלב 4 מעיד על התפשטות הסרטן לרקמות סמוכות ולאיברים נוספים. שלב 1 קשה לאיתור, ולכן בדיקה רקטאלית בודדת אינה מספקת, ויש לבצעה על בסיס תקופתי.