הנצפים ביותר

מידע לגבי פתיחת עסק בזכיינות

מודל זכיינות עסקית

המודל העסקי המהיר ביותר העומד בפני יזמים הרוצים להקים עסק חדש הוא מודל הזכיינות. יזמים אלו הבינו שהמודל מאפשר להם להקים עסק חדש בהסתייע עם משאבים ושיטות עבודה מוכחות של חברה גדולה ומוכרת בעלת מוניטין טוב. כשחברה זו מעוניינת להתרחב מהר עם כמה שפחות סיכונים בדרך היא משתמשת בזכיינים אשר לוקחים את המוניטין והידע מן החברה ומסתייעים במערך השיווק וההפצה שלה על מנת לפתוח עוד סניפים. היזם, אדם פרטי או שותפות, מצידו מקים עסק חדש אך עם גב כלכלי של פירמה גדולה ומוכרת ולא מרגיש לבד במערכה“. רבים מפרשים כמשל מושלם את יחסי הגומלין בין רשת גדולה לזכיינים שלה כיחסי אב ובן. מחד הזכיין(הילד) מקבל קרקע מוצקה ומעוגנת שעליה הוא יוכל להתפתח ולצמוח, מאידח הרשת המזכה(האב) מתנה את הפעילות העסקית בעמידה בהסכמים מסוימים שלא יפגעו במוניטין שלה וישמרו על הנורמות הניהוליות הנהוגות ברשת.

המרכז לקידום הזכיינות בישראלפירסם נתונים שבעזרתם אנו למדים שענף הזכיינות בישראל גדל בשנים האחרונות בקצב ממוצע של 20% בכל שנה בפידיון הזכיינות. כיום מכיוון שענף הזכיינות מגלגל מחזור שנתי המוערך בכ– 16 מיליארד שקלים לא פלא שהביקוש להקמת עסקים חדשים במודל הזכיינות גודל משנה לשנה.

 

זכיינות מגדילה את סיכויי ההישרדות של העסק

בבירור על נתוני עסקים בהקמה בישראל אנו רואים שמבחינה סטטיסטית עסק בעל שיוך רשתי (פועל במודל זכיינות) הנו בעל סיכויי הישרדות גבוהים בהרבה מעסק חדש ללא שיוך זה. שליש מההעסקים הפרטיים לא שורדים את השנה השביעית ולעומתם בתחום הזכיינות רק רבע מהזכיינים לא שורדים את השנה השביעית.

עסק חדש שרק נפתח דורש מהיזם במקרים רבים להתחיל מאפס“,קרי, לבסס ולמתג את העסק מההתחלה וממשאביו הפרטיים, לבנות תשתית עבודה ראשונית ולדאוג לכלל פעולות הקמת העסק, החל מגיוס ספקים וסגירת חוזים טובים ארוכי טווח ועד לעיצוב התדמית השיווקית.

היתרון במודל זכיינות הוא שהיזם מתבסס מראש על מותג מוכר הזוכה לאהדה, מה שמסייע לעסק להגיע להיקפי מכירות גבוהים כבר מהחודשים הראשונים לפעילותו, להנות מיתרונות לגודל בשיטת העבודה המובנת מראש כדוגמת חוזים טובים עם ספקים גדולים ובחסכון ניכר בתשלום על השיווק הראשוני.

 

האם זכיינות מתאימה לכל אחד?

במקרים רבים נדרש לשלם באופן חד פעמי מחיר רכישה מאוד גבוה(תלוי במוניטין החברה המזכה), ועל היזם מוטלת המשימה לגייס הון עצמי גבוה במיוחר בכדי שיוכל לרכוש את הזיכיון המיוחל. בנוסף החברה שמוכרת את הזכיון תדרוש גם תשלומים חודשיים, שברוב המקרים יהיו מחושבים כסכום מסוים מההכנסות העתידיות של העסק החדש. תשלומים רבים אלו ייצרו מצב של נטל תזרימי בעסק אשר מחייב הכנסות חודשיות גבוהות מהרגיל כדי להצדיק את הרכישה גם ליזם עצמו ולא רק לרשת.

בנוסף, חשוב להדגיש שהחברה המזכה תמיד אומרת את המילה האחרונה, בין אם מדובר על מערך העבודה ובין אם בנוגע לתמהיל המוצרים העסקי. לסיכום בעל הזיכיון פועל במרחב פעולה מצומצם מאוד, אם בכלל לדוגמה במידה ותרצו לבצע מהלכים שונים בעסק, כגון עבודה מול ספקים עם עלויות נמוכות יותר, תצטרכו לקבל את אישור הזכיין שככל הנראה יסרב להצעתכם כתוצאה מאינטרסים מערכתיים של הרשת.

אז איך מקבלים החלטה האם מודל זכיינות באמת מתאים לכם?

כדאי לפני קבלת כל החלטה פזיזה לקבוע פגישה עם רשתות זכיינות שונות ולבדוק האם באמת פתיחת עסק במודל זכיינות יתאים לכם. תקשיבו למה שיש לרשת הזכיינית לומר, בכל רשת כזו קיים נציג שאחראי על הטיפול בנושא הזיכיון ויוכל לענות לכם בשמחה על כל שאלה. נסו לדלות כמה שיותר מידע לגבי מערך העבודה עם החברה, למשל: כמה תהיה ההשקעה הראשונית, העלויות השוטפות שצפויות לעסק החדש, כיצד מתנהלת העבודה וכו‘. חשוב להבין את התהליך כולו ולתאם ציפיות עם הרשת המזכה.

בכדי להחליט באופן סופי אנו ממליצים לכם לבצע תכנית עסקית מפורטת ומקצועית שתוכל להעריך נכונה האם באמת כדאי להקים את העסק במודל הזכיינות, ותיתן נתונים לגבי

ההשקעה הראשונית הנדרשת.

ההון החוזר הראשוני הנדרש.

צפי ההכנסות וההוצאות השוטפות.

תשואת הבעלים הנדרשת.

 

מומלץ להעזר בשירותי חברת ייעוץ עסקי בעלת ניסיון בהכנת תכניות עסקיות המותאמות לאופי מרכיבי מודל הזכיינות. אם בסופו של דבר כן החלטתם לרכוש זיכיון, תצטרכו לגייס את ההון העצמי הנדרש להשקעה הראשונה של הקמת העסק, הכולל את עלויות ההקמה ורכישת הזיכיון. מפני שסכום זה יכול להסתכם בסכום משמעותי מאוד מומלץ לפנות לאפיקי מימון של הלוואות לעסקים כגון: הלוואות מדינה, קרן תבור ועוד אשר בעזרתם תשיגו את הסכום הראשוני שידרש ממכם.

 

לסיכום: במדינת ישראל פופולרי מאוד להקים עסק בשיטת הזכיינות, העזרה של מערך עבודה ושיווק מוכחים מאפשרת ליזם הפותח עסק חדש לבססו בצורה יעילה וטובה יותר, אך עם זאת, היא דורשת השקעה ראשונית גבוהה מאוד ומורידה את שליטתו של היזם בעתיד העסק. מכאן מומלץ לבצע בדיקה מקיפה של תהליך רכישת הזיכיון הכוללת: הכנת תכנית עסקית מקיפה וקבלת סיוע לעסקים קטנים אם לצורך בדיקת כדאיות העסקה או לחילופין לצורך הלוואה לעסק כדי להקים את הזכיינות. בין אם אתם פותחים עסק פרטי משלכם או בזיכיון אנו במנועי צמיחה רוצים לאחל לכם בהצלחה!!!