הנצפים ביותר

כיצד מתבצע הליך רישום עוסק מורשה?

בעלי עסקים יכולים לספר לכם כי תהליך של הקמת עסק כרוך בהרבה מאד פרוצדורות וביורוקרטיות. הרבה מהן תוכלו לחסוך לעצמכם אם תדעו בדיוק מה לעשות מראש, ולא תמצאו את עצמכם נבוכים אל מול נבכי הביורוקרטיה כשכבר הגעתם לשם בלי הידע הדרוש.

אם החלטתם לפתוח תיק עוסק מורשה, בוודאי קיבלתם ייעוץ ואתם יודעים שזה מה שמתאים לעסק שלכם יותר מאשר עוסק פטור, או חברה. מאמר זה יתאר את שלבי התהליך לרישום עוסק מורשה , ולא יתעכב על השאלה באילו מקרים כדאי לפתוח תיק עוסק מורשה .

מיהו עוסק מורשה ?

על פי תקנה 13 לתקנות מס ערך מוסף ( רישום ) התשל”ו-1976, עוסק מורשה הוא זה שנמנה על אחת מקבוצות בעלי המקצועות החופשיים, בהתאם לרשימה אשר בתקנת משנה לתקנה זו – 13(1). המשמעות של תקנה זו היא כי גם במצב בו בעל עסק יכול היה לכאורה להירשם כעוסק פטור בשל סכום העסקאות שביצע או מספר המועסקים בעסקו, אם הוא נמנה על בעלי המקצוע הרשומים בתקנה, עליו להירשם כעוסק מורשה.

וזוהי רשימת בעלי המקצוע שעליהם להירשם כעוסק מורשה:

אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי-שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך-דין, רואה חשבון או שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית.

עוד מחויבים לתקנה 13 הם בעלי המקצועות הנותנים שירותים המפורטים בתקנת משנה 6א: רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רופא וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים, בעל בית-ספר לנהיגה, בעל בית ספר או גן ילדים מכל סוג שהוא, בהם לומדים יותר מחמישה ילדים, סוחר מקרקעין או מתווך מקרקעין, סוחר רכב ומתווך רכב.

שלבי התהליך לרישום עוסק מורשה

השלב הראשון בהליך רישום עוסק מורשה הוא הרישום במס ערך מוסף הקרוב למעון העסק, עם המסמכים המעידים על מקצועך – תעודה או רשיון, צילום תעודת הזהות של בעל העסק, אסמכתא על קיום חשבון בנק וטופס 821. כמו במקרה של רישום עוסק פטור, גם עוסק מורשה מקבל מספר עוסק זהה למספר תעודת הזהות של בעל העסק.

תעודת העוסק מורשה ממע”מ תשלח בדואר לאחר הרישום ותשמש אותך בכל מקום בו תצטרך להוכיח כי הנך עוסק מורשה בעל תיק רשום במע”מ.

השלב הבא הוא רישום במס הכנסה, עם בקשה לניכוי במקור וטופס 5329.

בביטוח לאומי תידרש להירשם כעצמאי ולמלא לשם כך טופס דין וחשבון רב שנתי.

מעתה ואילך כל שנותר לך הוא להקפיד על הוצאת חשבוניות, דיגיטליות או מודפסות, על כל הכנסה, ולדווח לרשויות על הכנסות אלה מדי חודשיים. תידרש לשלם מקדמות על חשבון מס הכנסה וביטוח לאומי, וכן להעביר למס ערך מוסף את ערך המע”מ שגבית מלקוחותיך בהתאם לחוק, בניכוי המע”מ על ההוצאות שהיו לך במסגרת ניהול העסק, המוכרות לצורכי מע”מ.

עליך לשכור את שירותיו של מנהל חשבונות ורואה חשבון, או לנהל את חשבונותיך בעצמך באמצעות מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2, המאפשרת לך מידע רב ותמיכה בעבודה מול הרשויות, כמו גם פיקוח ובקרה של רואי חשבון.