הנצפים ביותר

ישראלים צורכים באי ביי

אי ביי הינה בין הפלטפורמות המפורסמות ביותר בארץ. מנתונים של Alexa, האתר נמצא במקום ה-16 מבחינת כמות הגולשים שמבקרים בה מדי יום. עם זאת, אי ביי עדיין לא פיצחה את הקהל הישראלי עד הסוף.

אנו רואים פעילות רבה, אך האם המשתמשים גולשים באי ביי כדי לקנות או סתם לבצע השוואת מחירים? מנתונים של מקקנזי, דו”ח כלכלת האינטרנט מ-2010, עולה שישראל נמצאת מעל לממוצע במה שנקרא בשפה המקצועית, מדד ROPO – עריכת בדיקה על המוצר באינטרנט, אך קניה עצמה נעשית בחנויות רגילות. לכן ניתן לשאר שאי ביי אינה יוצאת מן הכלל בסוגיה זו. אי ביי משקיעה מאמצים רבים בלפתח את נוחות הממשק ולהעביר חוויה יוצאת מן הכלל למשתמשים בה, ניתן לראות את הפעילות של החברה בארץ שהקימה את משרדיה בבניין קיקה הישן. מנכ”ל אי ביי ישראל יובל מטלון, אף נתן ראיון לכלכליסט לפני ימים ספורים ובו פירט את אופי הצריכה הישראלי.

הזוכים בקטגוריה “המוצר הנרכש ביותר” היו סמארטפונים. אי ביי מציגה לראווה מבחר עצום של סמארטפונים ואביזרים נלווים. אפשר להתייחס לאי ביי כמו לשוק בינלאומי ענק, וכמובן יש שם נוכחות חזקה של המוכרים הסינים, שתמיד מצליחים להפתיע במחירים הנמוכים, אך לצדם הרבה פעמים נעמדים מוכרים ממדינות מפותחות ומתקדמות יותר שמצליחות ליצר תחרות יפה ליצרנים הגדולים בעולם. כמובן הסמארטפון הנרכש ביותר באי ביי הוא אייפון ואחריו בא סמסונג, למרות שהפרש אינו משמעותי כל כך. יובל גם ציין שישראלים רוכשים בסכומים הרבה יותר גבוהים מהממוצע המקובל באי ביי הבינלאומית. גם הצרכנים עצמם, אחרי גישוש בפלטפורמה, הופכים להיות לקוחות נאמנים ומתחילים לרכוש בסכומים ומחזורים גדולים יותר.

אך עדיין מהכתבה ניתן היה להרגיש בחלק מדברים שנאמרו, שישראל עדיין לא בשיא הפעילות שלה ויש עוד לאן להתקדם עם המערכת. אי ביי מעוניינת לא רק להגדיל את הפעילות הצרכנית אלה גם את הפעילות העסקית של הקהל הישראלי. היא עושה מאמצים רבים ואף מקימה אתרים שבאים לסייע לסוחרים ישראלים להתקדם בפלטפורמה וליצר תחרות לסוחרים במדינות שונות. באי ביי ציינו שישראלים נמצאו כמובילים בתחום הקניה והמכירה, שכן רוב המשתמשים האחרים בדרך כלל מתמקצעים באחד התחומים. אי ביי היא פלטפורמה מאוד נוחה לביצוע טיווח בין הצדדים (מציאת ספקים סינים למשל, ומכירה לקונים ממערב). בין המוצרים הנמכרים ביותר נמצאו טבעות אירוסין, פריטי אופנה וכמובן יודאיקה. אי ביי טענה שיותר מ-100 אלף ישראלים מתפרנסים מפעילות באי ביי, והחברה מאוד גאה בנתון זה.

פרט למכירה וקניה של מוצרים, ניתן גם לראות פעילות אחרת שמתבצעת באי ביי – פעילות המפתחים. כך לדוגמא אפשר לקחת את קבוצה של סטודנטים צעירים שפתחו את אי ביי בעברית לקהל ישראלי במטרה לפשט את תהליך הקניה. בין הפיצ’רים המוצעים ע”י החברה: תשלום באמצעות כרטיס אשראי מקומי (בלי תהליך הרשמה ל-PayPal), שרותי שילוח חבילות עבור מוצרים שלא נשלחים לארץ, מערכת חיפוש מעוברתת ונוחה יותר והמפתחים הבטיחו להמשיך להפתיע אותנו גם בהמשך.

אנחנו מקווים שפעילות של אי ביי רק תילך ותגדל ואנחנו כצרכנים, רק נרוויח מהעניין. בסופו של דבר תחרות זה דבר מאוד יעיל בשבילנו.