הנצפים ביותר

השקעה בעסק ואפשרויות מימון

במשק העסקי בישראל התחרות בין העסקים הקטנים רק גודלת ומתחזקת. למרות שישנם עליית מחירים בכל המשק ויותר יקר לחיות פה ממה שהיה בעבר, אז הרבה מניחים שהעסקים עושים יותר רווח כי אם המחירים עולים אז הרווח הולך לכיסם של העסקים הקטנים, אך זה לא נכון. הרבה יותר קשה היום להחזיק עסק. הרווחיות של העסקים הקטנים נשחקת בגלל שהתחרות מאוד גדלה, יש הרבה יותר עסקים שמתחלקים על אותה עוגה. בנוסף, המיסים על העסקים הקטנים והמציאות של תנאי שוטף לרוב מייצרות תפעול תזרים מזומנים נמוך לחלק גדול מהעסקים הקטנים. אז כאשר זה מגיע לצורך של עסק לבצע השקעה הוא צריך לחפש מימון חיצוני בפעמים רבות.

אפשרויות בהן עסק יכול לממן השקעה

אז אם לעסק יש צורך לממן השקעה מסיבית בזמן קצר, הרי לרוב תשלומי ההשקעה לא יכולים להיפרס לטווח כל כך ארוך, הוא חייב לחפש פתרון מימון מהיר. ישנם כמה אפשרויות לממן השקעה בעסק.

  1. מימון מהון עצמי – האפשרות הראשונה וההגיונית היא שהעסק יממן את ההשקעה הנדרשת בעסק מיתרות המזומנים שלו. זה קצת סותר את כל מה שהזכרנו לעיל, על כך שלעסקים קטנים אין יתרות מזומנים לממן השקעה והם זקוקים לגייס הלוואות לעסקים, ומימון השקעה מהון עצמי זה בהחלט היוצא מן הכלל, אך זה בכל זאת אפשרות. במיוחד כאשר אם לעסק יש יתרות מזומנים לממן השקעה אז זה עדיף. כי אם השקעה עולה 100 אלף ולעסק יש פיקדון של 100 אלף שקלים, עדיף לו לממן בעזרת הפיקדון הזה את ההשקעה ולא לגייס הלוואה שהוא ישלם עליה ריבית. בנוסף, הרבה עסקים משלמים בצ’קים עתידיים לפריסה ארוכה כמה שניתן וכך יכולים לממן מההכנסות את ההשקעה.
  2. גיוס הלוואה עסקית – האופציה הכי פופולארית למימון השקעה. מגייסים מימון מהבנק או גורם מימון אחר ומשלימים את עלויות ההשקעה. זה מאוד נוח לעסקים כי הם בעצם פורסים את העלות של ההשקעה על פני כמה שנים. נניח וגייסנו הלוואה ל-5 שנים, אז קיבלנו את המזומנים לבצע את ההשקעה היום ואנחנו מחזירים את עלות ההשקעה למשך ה-5 שנים הללו לבנק. החיסרון היחידי הוא שאנו בעצם מגדילים את עלות ההשקעה כי יש עכשיו להוסיף את עלות הריבית לעלות ההשקעה.
  3. משקיע חיצוני – פתרון מימון פחות קונבנציונאלי אך הוא גם פתרון קביל. יש הרבה עסקים שנדרשים לבצע השקעה מאוד מסיבית בעסק ואין להם גם אפשרות לממן את הכול רק מהלוואות, אז לפעמים דרך נוספת היא לגייס משקיע חיצוני. זה יכול לבוא בתור משקיע חיצוני שיעניק מימון וידרוש אחוזי מהרווחים העתידיים, ואז זה דומה להלוואה, או לחילופין שותף חדש בעסק שמשתתף בהשקעה ומקבל בתמורה אחוזים מהעסק.
  4. מכירה של ציוד – אפשרות נוספת להשיג מזומנים לבצע השקעה הוא למכור נכס או סחורה של העסק. רואים את הפתרון הזה כאשר עסק מחליף רכב עבודה או מכונה ישנה. במקרה כזה אפשר לקבל מימון חלקי ממכירה של ציוד העסק למזומנים מהירים. כמובן שישנם עוד פתרונות לבצע מימון להשקעה אך הרוב מתבסס על אחד מהפתרונות הללו.