הנצפים ביותר

הסבר על תוכניות עסקיות ולמה הן משמשות.

החלטתם לקחת את עצמכם בידיים ופתחתם עסק, היה קשה. הייתם צריכים לעבוד בהתחלה מהבית, ובחודשים הראשונים היו לכם יותר הוצאות מהכנסות, נראה כאילו שם דבר לא מצליח, והכל נכשל, ואז זה קרה, לאט לאט לקוחות התחילו להגיע. ועכשיו אחרי שנים של עבודה… אתם עדיין מדשדשים במקום, אם גם אתם מרגישים ככה אז כנראה שהגיע הזמן שתשקיעו בתוכנית שכזו. במאמר הקרוב ננסה להסביר מה הן תוכניות עסקיות, למה הן משמשות וכיצד הן יכולות להשפיע על העסק.

תוכניות עסקיות.
אז כפי שהסברנו הפסקה הקודמת, לפני שאנחנו קופצים לתוך הקרביים של הנושא, בו נבין קודם בדיוק במה מדובר. תוכניות עסקיות הן בעצם אוסף של מסמכים המגבשים תמונת מצב עכשווית ועתידית על העסק בכל רבדיו, שיווקית, כלכלית וגם פוטנציאל עסקי. כל זאת על מנת להבין כיצד ניתן לשפר את העסק, באיזה תחום הוא כרגע מתפקד בצורה פחות טובה ובנוסף כאשר מעוניינים לגייס משקיעים או הון חיצוני יש צורך לייצר תוכניות עסקיות שכאלה.

הרכב התוכנית.
התוכנית עצמה מורכבת משני חלקים עיקריים, חלק רעיוני בו יוסבר קהל הלקוחות של החברה, סביבת העבודה שלה, אסטרטגיה שיווקית ועסקית, יתרונות בשוק על פני חברות אחרות וחסרונות, בנוסף לניתוח של הזדמנויות אפשריות בשוק הנוכחי. חלק פיננסי, בחלק זה יפורטו כל ההוצאות הנדרשות על מנת לקדם את העסק או להשקיע בו, תוך כמה זמן העסק צפוי לגדול והאם הוא יחזיר את ההשקעה ובכמה זמן, מהיא תחזית ההכנסות, רווח שנתי, תקציב וכו. כל אלו נעדו כמובן לקבוע כדאיות כלכלית במקרה של השקעה וניתוח מעמיק במידה ומדובר ברצון לשפר ולהתפתח. בנוסף תוכניות עסקיות יספקו הסבר על נכסים בבעלות החברה, שיווק, פיננסים, מנהלים ושכירים.

שימושי התוכנית.
כמו שאפשר להבין מהפסקאות הקודמות, התוכנית יכולה לשמש על מנת לפתח את העסק וגם על מנת למשוך משקיעים מבחוץ. לרוב התוכנית שימושית ביותר כאשר מקימים עסק או פרויקט, בצורה הזאת ניתן לחזות מראש את אופי השוק וכמות ההכנסות בנוסף לנתונים רבים אחרים המשפעים על העסק. או לחלופין כאשר יש רצון של חברה חיצונית להשקיע כסף או לרכוש את החברה והיא מעוניינת לדעת אם הדבר יהיה רווחי לה.