הנצפים ביותר

תופים ומלודיה של המוסיקה- מה הקשר?

תמיד חשבתם שתיפוף זה רק נגמר בקולות נקישה?

ישנה נטייה של אנשים לתפוש בעצם את כלי ההקשה ומערכות התופים ככלי נקישה בלבד, כלומר שלא יוצא ממנו צליל ארוך כמו הצלילים של כלי הנגינה ההרמוניים כגון פסנתר, גיטרה, סקסופון וכו’.

אולי זה יגרום לכם לתהות אבל כלי ההקשה ומערכות התופים הם גם כלי נקישה וגם כלי מלודי בפני עצמו.

אז מה זאת מלודיה? מלודיה הינה המנגינה שאתם שומעים בשיר שמפורקת לצלילים בודדים ולא צירוף של כמה צלילים היוצרים לנו אקורד. כל צליל מטבעו יש לו אורך וגובה מסוים.

כך גם לכלי ההקשה ומערכות התופים, למשל, מערכת התופים מתחלקת לתופים שלהם יש צליל גבוה וצליל נמוך וכך גם הם מסודרים לפי גבהים במערכת התופים.

ישנם 5 תופים במערכת כאשר תוף הבס נמצא על הרצפה והצליל שלו הוא הנמוך ביותר במערכת. התוף הגדול שלידו הנקרא FLOOR TAM מהמילה ריצפה, עומד על הריצפה בעזרת 4 רגליים, לו יש צליל נמוך אך קצת יותר גבוה מתוף הבס. מעל ה FLOOR TAM, ישנו ה- TAM2 שגם צלילו יחסית נמוך אך קצת יותר גבוה מה- FLOOR TAM והוא נמצא תלוי מעליו, לידו מחובר TAM1, לו צליל גבוה יותר מ TAM 2 ולבסוף יש לנו את תוף הסנר עם הצליל הגבוהה ביותר במערכת התופים שממוקם באמצע המערכת.

תחשבו שאם כל אחד יכול להשמיע צליל שונה במקצת מהאחר, זה יוצר לנו סוג של מנגינה ואז נוצרת המלודיה. אתם תוכלו בבירור להבין זאת מכל מני סולואים שמנגנים על מערכות התופים, אך לא בכולם זה יהיה מובן. לפעמים תוכלו גם להבחין זאת בשירים כאשר שומעים את הגיטרה מנגנת ופתאום עונים לה בתשובה על ידי נגינה על תופים וכך גם עם שאר הכלים השונים.

לא קל להיות מתופף “וירטואוז” עם הבחנה ישירה לעשיית ויצירת מלודיות ומוסיקה בפני עצמה דרך התיפוף צריך הרבה ניסיון והרבה להתאמן ולעשות שיעורי תופים וללמוד כמה שיותר.

אני יכולה להעיד שמניסיוני כמורה לתופים, זה מאוד כיף ואפשר לעשות עם זה הרבה מאוד.

ליטל יוחאי- מורה לתופים בכפר סבא