הנצפים ביותר

שירותי בריאות הנפש בישראל

 

מאז קום המדינה ניתנים שירותי בריאות הנפש לאזרחים באמצעות אנשי מקצוע העובדים במרפאות ובבתי חולים, אשר רבים מהם גם עוסקים במקצועם דרך קליניקות ומכונים פרטיים. מדובר בין היתר בפסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים באומנויות ועובדים סוציאליים בעלי הכשרות רלוונטיות, המספקים את שירותיהם לכל שכבות האוכלוסייה.

שינויי תפיסה בתחום

ראשית, חשוב לציין כי לאורך השנים סבלו שירותי בריאות הנפש בארץ מסטיגמה שלילית, ומסיבה זו אנשים רבים נמנעו מקבלת טיפול או הסתירו זאת מקרוביהם. יחד עם זאת, בשנים האחרונות חלו שינויים מהותיים בתפיסה הציבורית, וזאת עקב מספר סיבות. ראשית, הלכו והתחדדו הקשרים שבין רפואה פיזית ומצב נפשי, והדבר קיבל ביטוי בשורה ארוכים של מאמרים ומחקרים. בין היתר, נמצא כי מצב הרוח, לחצים ומתחים משפיעים באופן מהותי על הסיכון לתחלואה, וכמו כן נמצאו מנגנונים מוחיים, עצביים והורמונאליים המקשרים בין המצב הנפשי והגופני. שנית, נעשתה עבודת הסברה על ידי משרד הבריאות שמטרתה להפוך שירותים אלו לנגישים עוד יותר, ומקובלים יותר בקרב החברה. לכך הצטרפה גם תופעת ליקויי הקשב והריכוז, שעומדים במקום מסוים בין בעיות גופניות ונפשיות, וילדים רבים בישראל נוטלים את תרופת הריטלין שנחשבת לפסיכיאטרית. כל אלו הובילו לכך שהציבור הישראלי צורך יותר את שירותי בריאות הנפש, ונהנה מההיצע הקיים בשוק.

מי פונה לשירותי בריאות הנפש

כאמור, בימים עברו התייחסו לשירותים אלו כנחלתם של “חולים” בלבד, הסובלים מהפרעות קשות מאוד כגון סכיזופרניה. ואולם, כיום פונים למרפאות ולקופות החולים אנשים מכל קשת האוכלוסייה, שסובלים מבעיות בדרגות חומרה שונות. לדוגמא, במרכזי בריאות הנפש ניתן סיוע למשפחות המתקשות לשמור על תקשורת תקינה או שילדיהן מפגינים בעיות סמכות. כמו כן, ניתן טיפול לילדים המתקשים בקשריהם החברתיים, או מפגינים מצוקה לאחר גירושי הורים או מוות של אדם קרוב. בנוסף, אל המרכזים מגיעים אנשים הסובלים מחרדות קלות עד חמורות, מהפרעות נפשיות שונות, וכן מי שעברו תאונות דרכים או טראומות אחרות. אליהם מתווסף קהל הולך וגדל של מטופלים החווים חוסר סיפוק בחייהם הזוגיים, המקצועיים או האישיים, ולכולם ניתן מענה. מידע נוסף על שירותי בריאות הנפש ועבודתם של בעלי המקצוע ניתן למצוא באתרי רפואה ובריאות ברשת האינטרנט.