הנצפים ביותר

רצפת האגן וגיל המעבר

ההריון והליידות כבר מאחורייך, גם הילדים כבר גדלו והינה יש לך יותר זמן לעצמך. יותר זמן לעסוק בפעילות גופנית, יותר זמן להתראות עם חברות, לצאת ולבלות. ואז לפתע ובלי שום התראה מוקדמת את מתחילה לחוש את השינויים החלים בגופך. שינויים אלה חלקם מקורם בשינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף האישה במהלך גיל המעבר. חלק מהשינויים הם משום הגיל וחלקם הם תוצר לוואי של נזקים שנגרמו לגופנו ואשר לא זכו לתשומת לב מספקת בזמן שניתן היה לטפל בהם. זהו בדיוק הסיפור של רצפת האגן הנשית.

הליכה תכופה לשירותים, חוסר יכולת להתאפק, דליפת שתן במאמץ, צניחת רחם ו/או שלפוחית השתן – כל אלו הן בעיות האופייניות לשרירי רצפת האגן שנחלשו עם השנים. ואולם, אין להשלים עם תופעות אלו שכן בכל התופעות הללו ניתן לטפל ביעילות באמצעות פיזיותרפיה לרצפת האגן. טיפולי הפיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן מתבססים על תרגול השרירים הספציפיים שנחלשו עם הזמן בעקבות ההריונות, הליידות ושאר עסקי היומיום. במהלך הטיפול מושם דגש על אימון שלפוחית השתן והשרירים התומכים בה. בזכות תרגול נכון ויעיל ניתן להביא להפסקת דליפות השתן לדוגמא.

הבעיה עם שרירי רצפת האגן היא שאין באפשרותנו לראות אותם. בשונה משרירים אחרים בגוף, שאז אנו רואים תנועה ברורה באיבר כזה או אחר, הרי שבעת כיווץ שרירי רצפת האגן אנחנו לא רואים תנועה ברורה לעין. הדבר היחיד שניתן לחוש בו הוא איסוף של שרירי רצפת האגן. לצורך כך רתמנו מערכת מחשב מסוג ביו-פידבק שתעזור לנו לצפות בעבודת שרירי רצפת האגן בזמן אמת. המערכת מאפשרת צפייה מעל גבי מסך טלוויזיוני באימון שרירי רצפת האגן. תרגול מסוג זה משפר את יכולת השליטה של האישה בשרירי רצפת האגן שלה. המטרה בטיפול היא ראשית זיהוי השרירים ובהמשך שיפור הכח שלהם והסיבולת. יתרונו של הטיפול הוא משום היותו קצר יחסית . בתום תקופת טיפול קצרה כבר ניתן להשיג שיפור משמעותי בתפקוד שרירי רצפת האגן ובכך להפסיק את דליפות התשן ולשפר את מצבי הצניחה של שלפוחית השתן ו/או הרחם. בנוסף נדרשת האישה לתרגול עצמי בבית. מדובר בתרגול על בסיסי יומיומי במטרה לשמר את כח השריר המושג במהלך הטיפול.

חשוב לזכור כי התופעות של גיל המעבר הן רבות ומגוונות. לחלקן אין טיפול אך לבעיות הנלוות לרצפת האגן יש בפרוש טיפול. הטיפול הינו יעיל וטוב ומאפשר לאישה חזרה לאורח חיים נורמלי עם איכות חיים טובה. הזנחה עלולה להביא עימה החמרה במצב ולירידה משמעותית בתפקוד שרירי רצפת האגן.