הנצפים ביותר

רופא שיניים, כירורג דנטלי, אורתודנט ומה שביניהם

מקצוע רפואת השיניים הוא תחום המקביל לרפואה כללית ומתמקד בשיניים, בלסת, בחלל הפה ואף בפנים ובבסיס הגולגולת. ברפואת שיניים ישנן התמחויות רבות הכוללות מעבר לרופא שיניים כללי גם את הכירורג הדנטלי ואת האורתודנט המתמחים בפרוצדורות מגוונות כמו השתלות שיניים.

מקצועות רפואת השיניים – מומחיות והבדלים

רופא שיניים – מי שמחזיק בתואר D.M.D (דוקטור לרפואת שיניים) רשאי להיקרא רופא שיניים ולבצע את כל הטיפולים הכרוכים במקצוע רפואת השיניים (למעט מספר חריגים ספציפיים המורשים על ידי מומחים) כגון שיקום על גבי שתלים, עקירת שן, כתרים, טיפול במחלות חניכיים ועוד.

כירורג – כירורגיה דנטלית הוא תחום ספציפי בעולם רפואת השיניים, הכירורג הדנטלי הוא מנתח פה ולסת. התמחותו של הכירורג הדנטלי שונה מזו של רופא השיניים שכן הוא מנתח לכל דבר ועניין המחזיק בתואר D.D.S (דוקטור לכירורגיה דנטלית). בהתייחס להשתלות שיניים, כירורג עושה טיפולים כגון: עקירות שיניים מורכבות, עקירות שיני בינה כלואות, השתלת עצם, הרמת סינוס, השתלת שיניים, החלקת רכס, השתלת שתלים וכדומה.

אורתודנט – המומחיות הספציפית של אורתודנט היא יישור של השיניים (‘אורתו’- ישר, ‘דנט’ – שן). אורתודנט הוא רופא שיניים שעבר התמחות נוספת בתחום יישור השיניים. אורתודנט עוסק לא רק בהנחת ‘גשר’ ליישור שיניים במתבגרים אלא גם ביישור שיניים במבוגרים, שכן לאחר שנים השיניים עשויות להיכנע לכוחות הבלייה הטבעיים, תפקידו של האורתודנט היא לשמור עליהן בצורתן האופטימאלית.

החשיבות שבפנייה אל הרופא הנכון

על פניו, אין חשיבות לבחירת ‘סוג’ הרופא בבואנו לחפש רופא שיניים לביצוע השתלה – הרי כירורג, אורתודנט וגם רופא שיניים ‘פשוט’ יכול לבצע את כל ההליך במלואו. למרות שטכנית (וחוקית) אכן אמת הדבר, בפועל יש חשיבות גבוהה מאוד לבחירת הרופא הנכון. רופא מיומן ברמה גבוהה הוא רופא שרכש את מיומנותו לאחר ביצוע אותם ההליכים פעם אחר פעם במשך שנים – רופא שמתרכז בתחום אחד ובו הוא עוסק. כך למשל מיומנותו של רופא העוסק בשיקום על גבי שתלים ובכך בלבד גבוהה יותר מזו של אורתודנט שעוסק בשיקום מפעם לפעם בנוסף לעיסוקו העיקרי. בבואכם לבחור מרפאת שיניים חשוב לוודא שהצוות כולל את מגוון מקצועות הרפואה, כאשר כל רופא עוסק בתחומו – כך תוכלו לוודא שאתם מקבלים את השירות המקצועי והטוב ביותר.