הנצפים ביותר

עסקים חברתיים 3

הכירו את ה”מגזר הרביעי” – קטגוריה חדשה המתייחסת אל תופעת העסקים החברתיים. מגזר זה, שצומח במהירות, שובר את החלוקה המסורתית הקיימת בין חברות עסקיות אשר מוקמות למטרות רווח לבין ארגונים חברתיים ועמותות, הממומנים בדרך כלל בתרומות ובתקצוב חיצוני. “המגזר הרביעי” מאכלס עסקים שמבקשים לקדם מטרות חברתיות באמצעות כלים הלקוחים מעולם העסקים, מתוך אמונה שאין הכרח להיסמך על תרומות כדי לפתור מצוקות חברתיות.

 

עסקים חברתיים פועלים קודם כל למען יצירת פתרון למצוקה חברתית או סביבתית, אולם על אף שלא הוקמו מתוך מטרה ראשונית לייצור רווח לבעלי המניות שלהם, החשיבה העומדת מאחורי דרך הפעלתם היא עסקית. אולם העסק החברתי מטרתו קודם כל קידום מטרותיו החברתיות או הסביבתיות.

 

עסקים חברתיים פועלים למען שיפור איכות חייהם של אנשים בקהילה בשילוב מטרות – המטרה הכלכלית-רווחית והמטרה החברתית-רוחנית. בין שלל העסקים החברתיים ניתן לפגוש למשל עסקים שמעניקים שירותי אאוטסורסינג הניתנים על-ידי אנשים עם מוגבלויות לחברות בתחומים בהם קיים קושי לשמר כוח אדם, לדוגמה מוקדים טלפוניים; עסקים שמיועדים לספק פתרונות לנערים ונערות שלא מצאו את מקומם במסגרות פורמאליות, ושלוקחים אחריות על עתידם וזוכים בהכשרה מקצועית ספציפית שתקדם את יכולותיהם המקצועיות; חברות המעניקות שיקום תעסוקתי לאנשים בעלי מוגבלויות שונות, במטרה לאפשר להם התקדמות והשתלבות בשוק העבודה החופשי; ועוד ועוד.

 

למעשה מדובר על הלך חשיבה חדש המתפתחת בעולם. החשיבה העסקית החברתית היא כזו מאפשרת לארגונים וליזמים לפתח פתרונות לבעיות חברתיות וסביבתיות במנגנונים עסקיים הזוכים גם לתמורה פיננסית, כי עסק חברתי מקיים שלוש שורות רווח: כלכלי, חברתי וסביבתי. על-מנת להקים עסק שכזה או להסב עסק “רגיל” ולהפוך אותו לעסק חברתית-סביבתי יש צורך ביזמים שמטרתם לייצר תרבות של יוזמה ועסקים עם מחויבות לעתיד חברתי ואנושי טוב יותר. יזמים כאלה תופסים את העולם מתוך אחריות אחרת ומראייה הוליסטית ודאגה לעולם כשלם שלכל החלקים בו השפעה עליו ועל הצלחת התנהלותו.

 

הקושי העצום העומד בפני בעלי מוגבלויות למצוא תעסוקה הולמת בשכר ראוי מדרדר את בעלי המוגבלויות לעוני ופוגע בבריאותם הן הנפשית והן הפיזית. המחאה החברתית שפרצה בישראל בקיץ 2011, וכן מגמות כלל עולמיות חדשות, הם שבראו את ה”מגזר הרביעי”, ולמרבית השמחה מגזר זה צומח במהירות, ובכך הוא מסייע לקידום מטרות חברתיות באמצעות כלים הלקוחים מעולם העסקים, וכל זאת כנגזרת מהאמונה שאין הכרח להיסמך על תרומות כדי למצוא פתרון הוגן ונבון למכלול המצוקות החברתיות והסביבתיות הקיימות בעולמנו.

יזמות חברתית מובילה לשינוי בתפיסה הזאת