הנצפים ביותר

ניהול נכסים – האם חוק מע”מ אפס ברכישת דירה לזכאים באמת יוריד את מחירי הדירות ?

לפני כחצי שנה יצא יאיר לפיד בהודעה דרמטית אשר לדעתו תגרום לשינוי מהותי בשוק הנדל”ן ותוריד את מחירי הדירות. ההצעה בעצם מורידה את מחיר הדירה בשיעור של 18% (המע”מ) בדירות שמחירן לא עולה על 1,600,000 ₪, לזכאים המוגדרים בחוק. מטרת החוק לגרום להורדת מחירי הדיור בטווח הקצר. 

בפועל, מאחר והחוק מתעכב כבר למעלה מחצי שנה, שוק הנדל”ן נכנס לקיפאון. מחד, אלו העונים לקריטריונים ויכולים לרכוש דירה מוזלת בעתיד, יושבים על הגדר וממתינים לרגע שהחוק יעבור. מאידך, בגלל עצירה במכירות בדירות הזולות,  חוסר הוודאות הקיים בשוק ועצם העברת החוק בכנסת, גורם לקבלנים שלא למהר להתחיל פרויקטים חדשים שמחירי הדירות בהם יהיו נמוכים מ – 1,600,000 ₪, כיוון שאין להם רוכשים כרגע.  

למעשה נוצר ואקום אשר יחמיר באם החוק יעבור בכנסת כיוון שאז אלה הזכאים שישבו על הגדר ירוצו בשעטה לרכוש כל דירה קיימת, שוב ייווצר מחסור בדירות זולות, וחוקי הכלכלה יפעלו כמו תמיד על פי היצע וביקוש. מכאן המסקנה שכנראה מחירי הדירות ימשיכו לעלות. 

מעבר לכך המנגנון לבקרה על מחירי השיווק של הדירות הוא מאוד בעייתי ולא בטוח שהוא יוכל להבטיח שמחיר דירה המשווקת היום ע”י הקבלן במחיר של 1,300,000 ש”ח לא יטפס מעלה לאחר כניסת החוק ויהיה 1,500,000 שח, וכך מי שייהנה מהחוק בסופו של דבר יהיה הקבלן ולא הקונה. 

החוק המוצע אינו שוויוני כיוון  שההנחה שתינתן למי שיכול לרכוש דירה במחיר של 1,550,000 ש”ח תהיה גבוהה מזה המסוגל לרכוש דירה ב – 950,000 ₪. כך שבעצם “העשירים מרוויחים יותר”. ניתן לגרום לשוויון בכך שייקבע מענק שווה לכל זכאי לאחר רכישת דירה ואין זה משנה מה מחיר הדירה אותה רכש. 

לא בטוח שהפתרון למחירי הדיור הוא להתערב בכוחות השוק. ייתכן ודווקא הפשרה מסיבית של שטחים לבנייה, או לחילופין, השקעה מסיבית של דרכי תחבורה נוחות ומהירות לפריפריה ויצירת מקומות עבודה הוא זה שיקטין את הביקוש ובכך יגרום לירידת מחירים. 

הכותב עוסק בתחום הנדל”ן למעלה מ- 20 שנה ומנכ”ל משותף בחברת רנטהאוס ניהול נכסים ומאמר זה משקף את דעתו בלבד. 

רנטהאוס – ניהול נכסים וניהול דירות שכורות בישראל מתמחה בשירות מקצועי לבעלי נכסים הזקוקים לסיוע בהשכרת וניהול הנכסים שלהם. 

http://www.renthouse.co.il/