הנצפים ביותר

משחקים לגיל הרך ברשת – איך נמיין

למרות שישראל ידועה בתור מדינת הייטק, נראה שבתחום החינוך אנחנו עדיין לואו טק, כלומר נצמדים לשיטות מסורתיות ולא עושים שימוש מספיק בטכנולוגיה שעומדת לרשותנו, במיוחד בגיל הרך. במקומות אחרים בעולם הנושא נלמד ונחקר בצורה מקיפה ונראה שיש יתרונות ברורים להכרת המחשב בגיל הרך. נכון, ישנם גם חסרונות, אך חשוב לזכור שמדובר בכלי נוסף ולא בתחליף.

אחד האמצעים שעומדים לרשותנו לצורך הכרת המחשב הוא משחקי מחשב לגיל הרך ובדגש על משחקי מחשב חינוכיים. אך בל נשכח כי משחקים לגיל הרך ברשת נועדו לסייע בחינוך שהוא הרבה מעבר להכרת המחשב. משחקי מחשב לקטנטנים הם כלי לפיתוח מיומנויות חשיבה קוגניטיבית, אמצעי לימוד של דרכים לפתרון בעיות, אמצעי להעברת תכנים ושיפור יכולות מוטוריות וקורדינציה.

כאשר אנו מחפשים משחקים לגיל הרך ברשת, אל לנו לחשוב עליהם אך ורק בתור תעסוקה לילד ואמצעי שעשוע להעביר את הזמן. למעשה אסור לנו להתייחס למשחקים בתור בייבי סיטר לילד ואסור להם לבוא כתחליף לפעילות חברתית. חשוב שנשים דגש על הצד החינוכי של המשחקים, חשוב שנוודא שלמשחקים יש ערך מוסף עבור הילד וחשוב שנקפיד על המידה הנכונה. כמו כן חשוב להבין, שמשחקים לקטנטנים חייבים לקחת בחשבון את השלב ההתפתחותי של הילד ולהתאים עבורו משחק מחשב ברמה הנכונה שתסייע להתפתחות כישוריו של הילד.

כאשר מחפשים משחקים ברשת, שימו לב שמדובר במשחקים לגיל הרך ולא במשחקים לגילאים אחרים. כאשר מדברים על משחקי מחשב רובנו חושבים על משחקי היריות והאפקטים המיועדים למבוגרים. שימו את אלה בצד, יש הבדל של שמים וארץ בין משחקים אלו לבין משחקים לקטנטנים. משחקי היריות למיניהם מעודדים אלימות ואינם מסייעים בחינוך הילדים. בעוד מפתחי משחקים למבוגרים שמים דגש על גרפיקה ואפקטים, מפתחי משחקים לגיל הרך שמים את הדגש על הערך החינוכי ובמקרים רבים נעזרים באנשי חינוך המייעצים להם בתכנון המשחק. משחק שתוכנן עבור ילדים הוא נטול אלימות ובעל ערך חינוכי רב ונועד גם לסייע בבניית הביטחון העצמי של הילד.

אתם ההורים תוכלו למצוא משחקי מחשב לגיל הרך ברשת ואפילו בשפה העברית. חשוב שתשימו דגש על התאמת המשחק ליכולותיו של הילד. מומלץ להתייחס להתאמה הגילאית של כל משחק, התעלמו ממשחקים שהגיל הממולץ לא מצויין. השימוש במשחקים לגיל הרך, כמשחק מלמד, מומלץ מאוד אך חשוב לזכור שמשחקי מחשב לקטנטנים הם רק כלי חינוכי אחד מבין רבים.

משחקי מחשב לגיל הרך, אינם תחליף לפעילויות למידה אחרות, אלא כלי עזר המגיע בנוסף. מומלץ לשלב אותם בתהליכי הלמידה של הילדים במידה הנכונה. משחקי מחשב לקטנטנים יכולים לגעת במגוון נושאים חינוכיים אך בגיל הרך יש לשים את הדגש על דברים בסיסיים ביותר כמו פיתוח הסקרנות של הילד, פיתוח מוטוריקה עדינה בשילוב קשר עיין יד וכדומה. למעשה במקרים רבים משחקים לקטנטנים יכולים גם לשמש ככלי אבחון לבעיות ההתפתחותיות.