הנצפים ביותר

מצוקה תזרימית וגיוס הלוואות

על פי נתונים שונים של גיוס הלוואות על ידי עסקים קטנים ניתן להבחין שיותר ויותר הלוואות שמוענקות לעסקים קטנים הן הלוואות שהוענקו במטרה להתמודד עם מצוקה תזרימית. כמובן שיש הלוואות לעסקים שמוענקות לטובת מימון השקעה או מימון עסקה שבשגרה, וזה שונה מהלוואות שמיועדות אך ורק בכדי לסייע לעסק לצאת ממצוקה של תזרים מזומנים.

נראה את ההבדל על ידי דוגמה להמחשה, עסק קטן ורווחי שיש לו יכולות תזרים מזומנים טובים מעוניין לבצע עסקה גדולה שהולכת להכניס רווח גדול. הבעיה של העסק שהוא נזקק למימון סחורה של 500 אלף שקלים, בעוד שיש לו רק יתרת תזרים מזומנים של 100 אלף. במקרה כזה העסק יכול לגייס הלוואה למימון עסקה (הון חוזר) בגובה של 400 אלף. הוא בעצם מגייס הלוואה לצמיחה של העסק ולמרות שהוא זקוק למזומנים הוא לא נמצא במצוקה של מזומנים. אם הוא לא יקבל את ההלוואה מהבנק או מגורם אחר, במקרה הכי גרוע הוא ממשיך לבצע עסקאות רגילות ולא מבצע את העסקה הגדולה הזאת.

מצד שני, יש לנו עסק אשר צריך לשלם שכירות על המשרד בגובה 10 אלף שקלים בסוף החודש. העסק צופה לקבל הכנסה מלקוח בגובה של 20 אלף שקלים לפני תשלום השכירות ובכך לממן את ההוצאה הצפויה של השכירות. נניח שהלקוח אינו יכול לשלם את התשלום בזמן והעסק נאלץ להתמודד עם דחיה של התשלום לחודש הבא. במקרה כזה הוא נמצא במצוקת מזומנים מכיוון שיש לו הוצאה שהולכת לרדת בסוף החודש שהוא לא יכול לממן ולא יכול לדחות. העסק הזה נמצא במצוקה של תזרים מזומנים והוא חייב לגייס הלוואה בכדי להתמודד עם המצוקה תזרים המזומנים. העסק חייב לפנות לאפיק שמעניק הלוואה לעסקים במצוקה.

הלוואה לא תפתור את הבעיה של העסק לטווח ארוך

הלוואות לעסקים לטיפול במצוקה יפתרו את הבעיה זמנית בלבד, הלוואות לא פותרות את העניין לעתיד, זה מתבצע רק על ידי התייחסות תפעולית למצב של העסק.

למשל העסק שלנו שהיה חייב לגייס הלוואה לתשלום השכירות. הבעיה שלו שהגבייה שלו לא מספיק חזקה ולכן הוא בכלל הגיע למצב שהוא נזקק להסתמך על לקוח אחד למימון ההוצאה ועוד הלקוח הזה איחר בתשלום. עסק כזה חייב לחזק את הגבייה שלו בכדי למנוע בעיות כאלו בעתיד. זה אומר להפעיל יותר לחץ על הלקוחות, לשפר את תנאי האשראי ללקוחות ולייצר אפשרות לגבות בצורה טובה יותר את ההכנסה. אחרת, כל חודש הסיפור יחזור על עצמו והעסק יצטרך לגייס הלוואות גישור בכדי לשרוד את החודש ולממן את תנאי האשראי של הלקוחות. זה לא בריא וכל פעם שהעסק מגייס הלוואה הוא שוחק את ההכנסות שלו. אז בעצם הלוואה לא פותרת את הבעיה הבסיסית של העסק אלא רק מאפשרת לו להתגלגל עוד תקופה קצרה.