הנצפים ביותר

מה עץ פרי צריך כדי לשגשג?

אחד התענוגות הגדולים ביותר עבור כל בעל גינה הוא גידול עצי פרי. אך רבים מוצאים את התחום מורכב וחוששים מהצורך בהשקעה מרובה. למעשה, עצי פרי לא זקוקים לטיפול מיוחד – השקיה, גיזום, דישון וטיפול במזיקים – בדיוק כמו כל צומח אחר בגינתנו.

השקיה נכונה

עצי פרי לרוב דורשים יותר מים מצמחים אחרים בגינה שלנו. עצי נוי למשל יזדקקו למעט מאוד מים יחסית לעצי פרי על מנת לצמוח לתפארת. עם זאת, ניתן לצמצם את ההוצאה על ידי שימוש בטפטפות והשקיה מתונה ולא מוגזמת.

גיזום

גיזום עצים נעשה משלוש סיבות: נוי, נוחות ובריאות העץ. עצי פרי ‘אוהבים’ גיזום אחרי עונת הפרי, הדבר מעודד צמיחה של ענפים חדשים ויצירת פרי רב בשנה הבאה.

דישון

על מנת שעץ פרי יתפח כראוי הוא זקוק לרוב לדישון. דישון ניתן לעשות או בדשן סטנדרטי או על ידי קימפוסט. קומפוסט הוא חומר טבעי והוא המומלץ עבור עצי פרי.

טיפול במזיקים

מזיקים כוללים הם טפילי עץ שונים כמו זבובים (פוגעים בעיקר בפרי) וכנימות ומחלות עצים. על מנת למנוע הופעה של אלו יש להקפיד על בריאותו של העץ על ידי מילוי אחר הוראות ההשקיה, הדישון והגיזום. אך גם העץ הכי בריא עשוי לסבול ממזיקים מפעם לפעם. כאשר מתגלים מזיקים ברורים או שינויים שלא ניתן להסביר אחרת (עלים מקומטים או ‘גזורים’, קמילה פתאומית וכדומה) חשוב לאבחן את הבעיה ולטפל מיד על ידי הדברה או טיפול מתאים אחר.

עידוד פרי

אחד ה’טריקים’ הכי חשוביפ שעל כל מגדל עצי פרי לדעת הוא כיצד לעודד את העץ לפתח פרי. ישנם עצים כמו עץ הגויאבה והלימון למשל שלא זקוקים לעידוד כלל, הם יוציאו פרי רב מידי שנה ללא עזרה חיצונית. לאומת זאת, ישנם עצי פרי הזקוקים להאבקה ידנית וכאן חייבים להתייעץ על מנת לעשות את זה נכון. רוב עצי הפרי עם זאת, יתנו מפריים בשפע לאחר כ-5 עד 8 שנים ללא עזרה מיוחדת (עץ מנגו למשל). ניתן לתת לעץ קצת עידוד על ידי גיזום נכון והשקיה נכונה (עבור כל עץ מדובר בשגרה שונה).