הנצפים ביותר

מה הסיכונים בשיטות הדברה קונבנציונאליות?

ישנם מעט מצבים מסובכים וקשים יותר בבית שלנו ממכות מזיקים. המזיקים, שיכולים להיות כמה וכמה סוגים של
הדברה ירוקהבעלי חיים, הם מטרד בעל פוטנציאל הרס לא קטן כלל וכלל. יתכן כי מדובר בעכברים, חולדות ושאר מכרסמים,
יתכן כי מדובר בנמלים, מקקים ומפגעים תברואתיים אחרים, יתכן כי מדובר בטרמיטים המזיקים באופן חסר תקדים לתשתית עץ בבית, ויתכן כי מדובר בחרקים מעופפים כאלה ואחרים כיתושים או דבורים. בכל מקרה, מדובר במקרה הטוב במטרד רציני ובמקרה הרע בסכנה של ממש בבית שלנו. זאת בדיוק הסיבה שאנחנו כחברה אנושית פיתחנו כמה וכמה שיטות להדברה יעילה של אותם המזיקים, ובמשך שנים שיטות ההדברה הללו היו שיטות הדברה של ממש – במובן הקמאי של הכחדה. ואמנם, חרף היותן של שיטות ההדברה המרעילות והכימיות הישנות שיטות הדברה יעילות למדי, עם השנים הן גם הוכחו כשיטות הדברה מסוכנות שכלל וכלל לא כדאי להשתמש בהן, עד כדי איסור ישיר על כמה וכמה מהן. כעת נבין בדיוק את הסיכונים בשיטות ההדברה הכימיות הקונבנציונאליות, ונבין גם בדיוק כיצד נראית האלטרנטיבה שאנחנו מכירים כיום בשם הדברה ירוקה.

 

שיטות הדברה קונבנציונליות הן שיטות שאבד עליהן הכלח – וזאת משום שהן מוכחות כמסוכנות ביותר ממובן אחד

  • כאמור, שיטות ההדברה הקונבנציונאליות הן שיטות שלא התעכבו יותר מדי על שיקולים של איכות הסביבה ואקולוגיה, וכן לא התעכבו יותר מדי גם על המשמעות של הכנסת רעל לבית שלנו. וכאן נכנס למשחק הסיכון הראשון, העיקרי והחשוב ביותר של ההדברה הקונבנציונאלית של העבר – סכנת ההרעלה. כשאנחנו מפזרים ברחבי הבית שלנו רעל, בין אם בתצורה של תרסיס ובין אם בתצורה של מלכודות רעל עבור מכרסמים, המשמעות הפשוטה והברורה ביותר לכך היא שאנחנו מרעילים את עצמנו. יתכן שמדובר בהרעלה איטית והדרגתית, כמו שנגרמת מחשיפה ארוכה וממושכת לספריי חרקים, ויתכן באותה המידה שמדובר ברעל קטלני של ממש, כמו זה ששימש במשך שנים להרעלה של עכברים וחולדות. ואמנם, הרעלת עכברים וחולדות הגיעה למצב שבו היא הוצאה מהחוק לחלוטין, וכיום אם אנחנו מעוניינים לבצע הדברת מכרסמים אנחנו עושים זאת אך ורק בהדברה ירוקה המסתמכת על הרחקת המזיקים ולא על הרעלה שלהם, בעיקר בגלל הסכנה הנשקפת לנו מכך. כפי שניתן להבין, מדובר בחוק שנכתב בדם – שמענו יותר מדי בשנים האחרונות אודות ילדים שבחשיפה מוגזמת לחומרי ההדברה הכימיים נפטרו בצורה טראגית ובטרם עת.

 

  • ישנו עוד שיקול שמוסיף ממד נוסף של סכנה לשיטות ההדברה הכימיות, שהגיעו בדרך כלל בצורה של ריסוס. השיקול הוא הסכנה שנשקפת מכך לסביבה שלנו ולעולם שבו אנחנו חיים. התנהלות חסרת אחריות של ריסוס רעל לחלל האוויר מגיעה בסופו של דבר לאטמוספירה ולאוזון, ושם היא תורמת לחור באוזון ומקרבת אותנו עוד צעד לאסון אקולוגי חסר תקדים בתולדות העולם.

הפתרון האיכותי וההולם לבעיות מזיקים כיום הוא מעל לכל ספק הדברה ירוקה

אם נגיע לשורה התחתונה, ניתן להבין בנקל כי הדברה קונבנציונלית היא לחלוטין נחלת העבר. נחלת ההווה ונחלת העתיד היא הדברה ירוקה. הדברה זו לא מגיעה בצורה ובשיטה אחת, והיא מותאמת בצורה ספציפית לכל מזיק ולכל צורך בבית שלנו – בין אם בשימוש באלמנטים ביולוגיים ובחיידקים, בין אם בשימוש בגלי קול בתדירות גבוהה ובין אם מדובר בסוג של צמח ששותלים בבית. בכל מקרה, מדובר במעשה אחראי, בריא ונכון.