הנצפים ביותר

מהם התקפי חרדה ואיך מטפלים

התקפי חרדה מהם?

כולנו בני אדם וכולנו נחרדים ופוחדים מדברים מסוימים, אולם ישנם בני אדם שהתקף חרדה עבורם הינו משמעותי מאוד ודורש טיפול.

התקף חרדה שאובחן על ידי רופא ומצריך טיפול בחרדה גורם לחולה להיות מושפע פיזית. רעידות, קוצר נשימה, הזעה וחששות.

התקפי חרדה יכולים לצוץ יש מאין מספיק שהחולה רואה משהוא שיוצר הקשר וההתקף פורץ.

טיפול בחרדה נותן מענה על החרדה מהתקף החרדה. המטופל שכל מעייניו הם איך להימנע מההתקף הבא ממש מפסיק לתפקד ונכנס למגננה מוחלטת. הדבר משפיע על אורך החיים ועל מערכות יחסים, כמובן שגם העבודה בה הוא עוסק נפגעת.

 

טיפול בחרדה מתחיל באבחון

הבולט בסימני החרדה הוא כאשר הגוף מגיב לאיומים לא מציאותיים או לא הגיוניים שאין להם יסוד. כידוע המח שלנו מתרגם באלפיות השנייה מילוני סיטואציות כאשר אנו חשופים לפגיעה או נזק אנחנו מגיבים, לדוגמה אם מניפים מולנו את היד מול העיניים אץ באופן אוטומטי נמצמץ כלומר המח מגן עלינו מפגיע בעין. אולם כאשר טיפול בחרדה מאפיין חולה אין כך הדברים, מחשבות שונות וסיטואציות שלנו נראות רגילות לחלוטין גורמות לחולה להגיב בקיצוניות ולהתגונן. מגננה זו היא ההתקף חרדה אותה חווה החולה.

אמנם כאשר נשקפת סכנה מיידית לגופינו מערכות ההגנה שלנו גורמות לדופק להיות מואץ ולהזיע יתר על המידה לעיתים נחוש רעד או “פיק ברכיים”.

טיפול בחרדה מאפיין את הסימנים המזוהים עם התקפי חרדה. סימנים אלו נחלקים ל 2 קבוצות

1 – קבוצת הסימנים הפיזיים – רעד, הקאה, חיוורון, הזעה, דופק מהיר וקוצר נשימה

2 – קבוצת הסימנים הקוגניטיביים – מחשבות רעות, פחד שמשהוא עומד לפגוע , פחד ממוות והרגשה של איבוד הדעת.

 

בנוסף טיפול בחרדה מאפיין את המטופל בעת התקף חרדה שכאילו והוא רואה את עצמו הוא אינו ממש בתוך הגוף.

טיפול בחרדה בעצם מנסה לבודד את ההרגשה של הפחד. החרדה תמיד מלווה בפחד גדול מפני משהו לא אותנטי. במיוחד הפחד מהתקף שעתיד לבו אולם החולה נמצא בסביבה זרה ולא מוכרת.

טיפול בחרדה למעשה מאפיין ומבודד את הסימנים הפיזיים ושולל אותם על הסף. לרוב התקפי חרדה אינם קורים באופן מתוכנן הם מופיעים פתאום ושונים זה מזה.

במקרים מסוימים מספיק התקף חרדה אחד בכדי לגרום לחולה להמשיך ולחיות בחרדה מתמשכת מפני הופעת ההתקף הבא, למרות שהוא עדיין לא הגיע.

טיפול זה נקרא טיפול בחרדה מפני התקף חרדה.

על מנת למנוע את החרדות נדרש טיפול בחרדה. ישנה עדיפות לשילוב טיפול תרופתי עם טיפול נפשי.

הטיפול החרדה התרופתי מוריד את החרדות כמעט באופן מיידי אולם אם הטיפול בחרדה הוא רק בעזרת התרופות שמסתמך המטופל עליהם אז ברגע שיפסיק אותם התקפי החרדה יחזרו. לכן מומלץ לשלב גם טיפול בחרדה פסיכולוגי שמזהה את מקורות הבעיה וגורם למטופל להיפטר מהם.