הנצפים ביותר

מהי ליטיגציה מסחרית

מה פירושה של המילה ליטיגציה? המילה ליטיגציה פירושה הוא “התדיינות”. ליטיגציה היא מקצוע הטיעון בבית המשפט ובארץ ממתאים תפקיד זה גם עורך דין וגם טוען רבני.

הליטיגציה כוללת שני סוגים: הסוג האחד הוא הליטיגציה הפלילית, שעוסקת בייצוג בבתי המשפט בתחום הפלילים; והסוג השני הוא הליטיגציה אזרחית שעוסקת בייצוג בבתי המשפט בסוגיות אזרחיות.

הליטיגציה המסחרית היא תחום ששייך לסוגיות האזרחיות. ליטיגציה מסחרית, כשמה כן היא, עוסקת בכל מה שקשור לסכסוכים מסחריים שמגיעים לפתחו של בית המשפט. במצב זה, עדיף לבחור בעורך דין שמתמחה בתחום המסחרי, כלומר בליטיגציה המסחרית, כדי שייצג את הלקוח בבית המשפט.

בשנים עברו לא הייתה בישראל הפרדה בין סוגי הייצוג המשפטי, ועורכי הדין עסקו בכל, גם בליטיגציה מסחרית. אבל, לאחרונה התפתחה מגמה שמאופיינת בהתמחות בתחום הליטיגציה המסחרית (בפרשת איי.די.בי לדוגמא, מחזיקי האג”ח של החברה יוצגו באמצעות ליטיגטור מנוסה).

עורך דין שעוסק בליטיגציה וטוען בבית המשפט חייב להיות בעל כישורים מיוחדים ועליו להכיר על בוריים את כל סדרי הדין שרלבנטיים להליך המשפטי. עורך דין מתמחה בליטיגציה מסחרית הוא בדרך כל בעל בקיאות רבה בתחום המקצוע, בעל כושר דמגוגי, ובעל יושרה מקצועית.

שלא כמו הליטיגציה הפלילית, הליטיגציה המסחרית נכנסת לפעולה כשמתעורר סכסוך מסחרי שמצריך פנייה לבית המשפט. עורך הדין שמתמחה בתחום המסחרי נדרש לייצג את הלקוח בבית המשפט כדי לספק לו את ההגנה הטובה ביותר האפשרית. עליו להיות בעל יכולת גבוהה ביצירת תקשורת טובה עם האנשים שמעורבים במשפט כמו העדים, התובע והשופט. הוא נדרש להבנה ולידע מעמיק במורכבות שמאפיינת את מערכות היחסים בבית המשפט. בדרך כלל עורך דין שמתמחה בתחום הליטיגציה המסחרית הוא כריזמטי, יש לו כושר שכנוע גבוה, יכול להפעיל מניפולציות בעת הצורך והוא מהיר מחשבה. 

לכתבה בנושא איידיבי וליטיגציה מסחרית:

http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3602261,00.html