הנצפים ביותר

למה עסקים קטנים מתקשים לבצע תכנון מקדים ?

הלוואות לעסקים הם כמו אוויר לנשימה לבני אדם. לאף עסק אין מנוס מלגייס הלוואות בשלב כשלהו במהלך פעילות העסק. ברוב המקרים, העסק מגייס הלוואה בכדי לממן חלקים מעלויות הקמת העסק, לאחר מכן משתמש על בסיס שוטף בפתרון מימון כלשהו כגון מסגרת אשראי, מגייס הלוואות לעסקים בכל פעם שהוא נזקק לבצע השקעה בעסק בכדי להתפתח ומגייס הלוואות כאשר הוא נקלע למצוקה של תזרים במזומנים.

עסקים קטנים שמגייסים על בסיס שוטף הלוואות לעסק הם לרוב עסקים בתחום המסחר, שסובלים מפער תזרימי, עסקים אשר פועלים בענפים עונתיים, וסובלים מתקופות חלשות של ביקוש, ועל העסקים הקטנים הרגילים ברגע שהם זקוקים לגייס מזומנם במהירות, לביצוע השקעה או בכדי להתמודד עם משבר בעסק.

עסקים מתקשים לבצע תכנון מקדים בעקבות 3 סיבות מרכזיות:

הסיבה הראשונה לכך שבעלי עסקים מתקשים לבצע תכנון מקדים לעסק שלהם היא, סיבת הידע המקצועי. בעלי עסקים קטנים הם ללא ספק מומחים במלאכת העבודה שלהם. ברור שבעל נגריה יודע איך לבנות מטבח מעץ או כיצד לבנות ארון, אך האם הוא באמת יודע לבצע הערכה והשוואה בין חלופות של פתרונות מימון, לרבות הלוואות לעסקים. האם הוא מחפש מקורות מידע על הלוואות ומעשיר את הידע שלו על נתונים שונים שיאפשרו לו לבצע משא ומתן יותר טוב מול הבנקים? כמובן שלא. כאשר לאנשים אין את הידע המספק בתחום הפיננסי כמובן שהם יתקשו לבצע תכנון אשראי לגיוס הלוואות לעסק.

הסיבה השנייה לכך שבעלי עסקים מתקשים לבצע תכנון מקדים לעסק שלהם היא, חוסר מידע לגבי חלופות מימון עסקי. הרבה עסקים לא מודעים לכך שיש להם בכלל גורמים אחרים שמעניקים הלוואות לעסקים בתנאים טובים יותר מסניף הבנק שלהם, או שהם בקלות יכולים לקבל הלוואה אטרקטיבית לעסק מסניף בנק אחר. במשק הפיננסי יש תחרות ענפה על כיסם של העסקים הקטנים, והיום יש יותר הלוואות שזמינות לכל עסק. הבעיה היא שהעסקים הקטנים לא מודעים לכך וחוסר המידע הזה מונע מהם לבחון אפשרויות שונות לגיוס הלוואות. הדוגמה הכי נפוצה היא שישנם הרבה עסקים קטנים שלא שמעו על הקרן לעסקים קטנים. הקרן לעסקים קטנים מעניקה הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים בתנאים מאוד אטרקטיביים, בהשוואה להלוואות מסחריות בבנק. למרות שמאות עסקים פונים לקרן מדי חודש, יש גם הרבה עסקים שלא מכירים בכלל את האופציה לגשת ולהגיש.

הסיבה השלישית לכך שבעלי עסקים מתקשים לבצע תכנון מקדים לעסק שלהם היא, שעסקים קטנים רבים מהססים לקחת יועץ כלכלי לעסק. כאשר לעסק יש איש מקצוע שמסייע לעסק לגייס הלוואות לעסק, התכנון אשראי הרבה יותר מקצועי והעסקים פחות מתקשים בביצועו. בעלי עסקים קטנים רבים מהססים להעסיק יועץ כלכלי לעסק עקב העלויות, אך דווקא ברוב המקרים העלות של היועץ הכלכלי מתגמדת לעומת החיסכון שמתרחש בעסק על גיוס הלוואות.