הנצפים ביותר

כמה רוחב פס אני צריך?

רוחב פס הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר המשפיעים על מהירות תעבורת הנתונים המתבצעת בשרת הייעודי לאתר האינטרנט. “האינטרנט ממש איטי” ו”כמה זמן אני צריך לחכות עד שהאתר הזה עולה” הם אולי המשפטים המוכרים לכולנו, בשימוש היומיומי בגלישה האינטרנטית, כשמדובר ברוחב הפס המשפיע מיידית על מהירות הגלישה של כולנו. מאמר זה ינסה לתת הסבר על מושג חשוב זה, גם בין היתר מהעובדה שחברות אחסון אתרים מודדות ומתמחרות את עלות השירות שהן נותנות דרך מדד זה, ולכן יש לשים לב במה מדובר.

מה הם רוחב פס ותעבורת נתונים

רוחב הפס מתייחס לרוחב צינור הנתונים המוקצה באופן קבוע לשירות. הדבר דומה ואף זהה לשירותי קישוריות לאינטרנט שגם הן מתומחרות לפי רוחב הפס הנדרש. תעבורת נתונים מנגד מתייחסת לסך כל המידע המועבר, לרבות העלאה והורדה של קבצים במשך תקופה מדודה של חודש. שני מושגים אלו נקשרים זה בזה באופן בלתי נמנע, אך יחד עם זאת יש לזכור שבעוד שרוחב פס נמדד ביחידות של ביט לשנייה ומודד קצב נתונים, תעבורת נתונים נמדדת ביחידת הבייט (שמונה ביט) לתקופה ומודדת את כמות הנתונים לתקופה.

חישובים והשוואות

כאמור, חברות ושרתי אינטרנט רבים מודדים ומעריכים את איכות השירות שהם מספקים על פי שני מדדים אלו, רוחב פס ותעבורת נתונים. אחסון שרתים הוא חלק בלתי נפרד ממדדים אלו, ולכן יש להשוות בין חברה אחת לשנייה על פי אותו מדד. כך למעשה יש לעשות גם את החישוב הנכון בהזנת הנתונים בין שני מדדים אלו כשבסופו של דבר נגיע למסקנה איזו חברה מספקת רוחב פס גבוה יותר, וכזה העשוי לשפר את מהירות הגלישה לאתר האינטרנט שלי.

התאמת רוחב הפס לעסק

אין ספק שמידת שירותי האינטרנט שמספק השרת הייעודי של העסק הוא זה שיקבע בסופו של דבר את רוחב הפס שהשרת זקוק לו. כאן המקום לציין שנראה כי אם מדובר בשרת ייעודי אז קרוב לוודאי שמדובר בשרת המופעל על ידי חברה שמספקת שירותים אינטרנטיים למאות אלפי לקוחות, ולכן רוחב הפס הוא קריטי במקרה זה. מהירות גלישה ותגובת הם חלק מהשירות הבסיסי של החברה, ולכן מומלץ שרוחב הפס יהיה הנדיב ביותר שניתן לאפשר עבור מגוון רחב של לקוחות והשירותים שהם זקוקים לו ביום יום.

רמת שירות – לא רק רוחב פס

אז מה נעדיף? תעבורת נתונים מהירה יותר או רוחב פס רחב יותר? פה המקום לציין מספר נתונים אשר ייתכן ויעשו סדר לשני מרכיבים חשובים אלו. נהוג לראות כי לקוחות המשלמים על שירותי תעבורת נתונים יקבלו רמת שירות גבוהה יותר וביצועי מהירות משופרים יותר מאלו המשלמים על מרכיב רוחב הפס. כמו כן, לקוחות הניזונים מתעבורת נתונים מהירה במיוחד יעדיפו את שיטת הגבלת רוחב הפס, זאת לאור העובדה שהתשלום שהם מבצעים נעשה לפרק זמן חודשי והמחיר אף נמוך יותר.

אחסון שרתים – רוב פס ותעבורת נתונים

שתי שיטות תשלום באות לידי ביטוי בנושא זה. כאשר מדובר ברוחב פס המחיר קבוע וצפוי מראש, אך אם נדרש להרחיב את הפס רמת השירות של האתר נפגעת באופן משמעותי ביותר. בשיטת חישוב התשלום עבור תעבורת נתונים, ספק אחסון שרתים יכול להיות מחויב על חריגה מהמסגרת שנקבעה מראש, אך ניתן יהיה גם לספק את השירות במקרה של חריגה ממנו.