הנצפים ביותר

כל מה שצריך לדעת על ניתוח ערמונית רובוטי

כל מה שצריך לדעת על ניתוח ערמונית רובוטי

במקרים של סרטן ערמונית בשלב מתקדם ממליץ הרופא המטפל לכרות את בלטות הערמונית על מנת למנוע / לעצור התפשטות גרורתית של הסרטן לאיברים נוספים בגוף. ניתוח זה ניתן לבצע כיום (בחלק מהקליניקות) בעזרת רובוט דה וינצ’י. רובוט זה מאפשר למנתח לבצע את הניתוח ללא איזמל וללא כל צורך בחתכים עמוקים וארוכים. רובוט זה אינו פועל כיתר הרובוטים העצמאיים המשמשים אותנו בשגרה היומיומית, מבלי שאנו נותנים עליהם את הדעת. למשל, מכונת כביסה, מדיח כלים, שואב אבק וכדומה. רובוט דה וינצ’י לא יבצע כל מטלה או פעולה ללא ידי הרופא המפעיל אותו. לכן ,מיומנות ידי הרופא חשובה לעין ערוך, לא פחות מהידע הרפואי שצבר ומהשכלתו. ידי רופא, מקצועיות ככל שתהיינה, אך חסרות את מיומנות תפעול רובוט דה וינצ’י, אינן מסוגלות לבצע כהלכה ניתוח רובוטי זה.

ניתוח רובוטי– הצצה לחדר הניתוחים:

זרועותיו של הרובוט נמצאות לצידי הפציינט המנותח, השוכב על שולחן הניתוחים. זרועות אלו  מופעלות מרחוק באמצעות תנועות ידיו של הרופא המנתח. במקום ביצוע חתכים באימל מבצע הרופא חתכים קטנים וזעירים, דרכם הוא מחדיר צינוריות דקות המצלמות את חלל הבטן ומשקפות פנים חלל הבטן ואת  הממצאים בצורה ברורה ונקיה .חשוב לציין כי טכניקות ניתוח אחרות שמוכרות לנו אינן מסוגלות לספק בהירות ושקיפות ברמה כזו. הרופא המנתח נמצא גם הוא בחדר הניתוחים, בחדר עבודה המיועד לביצוע ניתוח רובוטי זה. בהתאם לממצאים הנגלים לעיניו באמצעות הצינוריות שהחדיר פנימה הוא מבצע את הניתוח הלכה למעשה, בצורה מדויקת ויסודית. ניתוח רובוטי מסוג זה הוא טכנולוגיה משוכללת ומתקדמת ביותר בענף הכירוגיה, והוא משמש למגוון של ניתוחים בחלל הבטן. היות ואין צורך באזמל ובביצוע חתכים עמוקים, שטכניקה זו של ניתוח כרוכה במידה פחותה יותר של פולשנות וחודרנות, ומכאן  שזמן ההתאוששות קצר יותר, כמו גם זמן ההחלמה.

האם כל אורולוג יכול לבצע ניתוח רובוטי?

בפירוש לא. טיפול בסרטן הערמונית בדרך זו מחייב את הרופא המטפל להיות מנוסה ומיומן בהפעלת הרובוט.מדובר בפעולות שחייבות להיות עדינות ומדויקות , ודורשות בקיאות כירוגית השונה מזו הנדרשת לצורך ניתוחים “רגילים”. ניתוחים רובוטים מקובלים בישראל ובאירופה. יותר ויותר רופאים מקפידים לרכוש את המיומנות הנדרשת על מנת לבצעם בצורה מקצועית ומשביעת רצון.