הנצפים ביותר

כיצד להיערך לתהליך שיפוץ המטבח

שיפוץ מטבח לרוב נמצא בראש מעייניהם של בעלי בתים, בייחוד לפני רכישה או קנייה של נכס. ישנן הכנות רבות שתידרשו לקראת תהליך העבודה, ריכזנו את השלבים החשובים בתהליך המקדים:

שלב ראשון : מתבייתים על אנשי מקצוע

שיפוץ מטבח הוא פרויקט שמצריך תיאום בין כמה וכמה אנשי מקצוע על פי התמחויות שונות. אינסטלטור לטיפול בצנרת, חשמלאי להזזת נקודות חשמל, איש מקצוע המתמחה בהתקנת שיש, וכמובן נגר שיבנה ויתקין את משטחי העבודה, מומחה לריצוף ושיש, ונגר שיבנה את ארונות המטבח.

בכדי לתאם בין כל הצרכים הללו יש כמה דרכים בהן מומלץ לפעול ולכל אחת יש יתרונות וחסרונות. דרך אחת היא למצוא איש מקצוע מומחה לכל אחד מהתחומים הללו. היתרון בכך הוא רמת המידור והשליטה שתהייה לכם על כל פרט ופרט. החיסרון גם הוא מתבטא במידור, ובעיקר בכאב ראש שייווצר על מנת לתאם בין הזמנים והצרכים של כל אחד מאנשי מקצוע אלו. בעיה שחוזרת על עצמה בשיפוץ מטבח באופן הזה, היא שכל בעל מקצוע ‘מפיל את האשמה’ על בעלי המקצוע האחרים שעוסקים בשיפוץ המטבח, ואתם כבעלי הבית נותרים חסרי אונים.

למרות שרבים חושבים ש”להרכיב את הפאזל” לבד יחסוך להם כסף זה לא בהכרח נכון. הרבה פעמים דווקא האפשרות השנייה לשיפוץ מטבח- קבלן שמאגד את כל בעלי המקצוע, היא החסכונית יותר בעיקר במשאבים של זמן ואנרגיה נפשית, אך לא פעם זה יתבטא גם בכדאיות כלכלית, קבלן שיפוצים טוב הוא הוא בעל מומחיות וקשרים להשיג את אנשי המקצוע הטובים ביותר במחירים מצוינים וזאת תודות לקשרי עבודה מתמשכים. אין ספק שיותר נוח להעסיק ‘מפיק’ עבור ארוע שיפוץ המטבח והערך המוסף לכל הסיפור שיש כתובת אחת לכל בעיה ומי שאחראי לפתור אותה.

האופציה השלישית והמועדפת היא שילוב ביניהם. קבלן שלוקח על עצמו את כל עבודת בשיפוץ והוא אחראי בין היתר על על נקודות החשמל, הגז, המים, הקרמיקה והשיש, ונגר שאחראי על בניית ארונות המטבח. כך ,תזכו במקצועיות של הנגר לגבי בניית ארונות המטבח, ואת יכולת הארגון והאחריות של השיפוצניק לגבי כל שאר שיפוץ המטבח.

שלב שני: כדאי שתדעו, שלושה דברים שחשוב לדעת על קבלנים

1.העבודה האחרונה היא שמעידה על אופן העבודה של אותו איש מקצוע. יכול להיות שקיבלתם המלצות נהדרות מחבר או חברה על קבלן שערך שיפוץ מטבח יסודי לפני כשנה, ואתם מעוניינים לעבוד עמו. חשוב להבין שמאז בוודאי קרו דברים רבים- התחלף הקבלן משנה, התחלפו העובדים, הקבלן שינה את החומרים שאיתם הוא נוהג להשתמש וכדומה. לכן, חשוב מאוד לבדוק את העבודות האחרונות ביותר של אותו איש מקצוע טרם החלטתם להביר לידיו את שרביט המנצח של פרויקט זה.

2. טיפ חשוב: בכדי להכיר את סגנון העבודה של הקבלן מומלץ לבקר בזירת עבודה עכשיו שמתנהלת בידיו. האם אזור העבודה נקייה בסיום יום? באילו חומרים הוא משתמש? האם יש תלונות מצד הלקוחות? התרשמות ראשונית מזירת העבודה יכולה להעניק גילוי נאות ועדות מוצקה לגבי איכות העבודה של הקבלן.

3. לקבלן טוב שווה לחכות, קבלנים טובים מאוד הם לרוב עסוקים, ועדיין שווה לחכות להם. תכננו את הזמנים שלכם סביב הלו”ז של הקבלן ולא ההפך.

שלב שלישי: בדק בית

אחת הדרכים הבטוחות לצמצם את ההוצאות על שיפוץ המטבח היא למצוא דרך יצירתית לעבוד עם מה שיש. אז רגע לפני שאתם מוציאים פטיש 5 ומפרקים לגורמים את כל המטבח הישן, קבלו טיפ קטן לתרגיל מועיל בעיצוב פנים. רוקנו כל ארון מתכולתו, ושלפו אות המגירות מהארונות. עכשיו הביטו בחלל במבט חוזר. האם יש סידור אחר של החדר שעושה לכם יותר הגיון? האם ישנם חלקים במטבח שאכן ניתן לשמר אותם כפי שהם? נסו לחשוב במונחים של אזורי אחסון ואזורי עבודה. יכול להיות שרק ארגון מחדש של המטבח החדש יספק אתכם באמצעות צבע וחידוש חזיתות ארונות המטבח, ויכול להיות שתחליטו על שיפוץ כולל ותתקדמו משם, רק שעכשיו תהיו בטוחים ורגועים שזו ההחלטה הנכונה עבורכם.

שלב רביעי: תכנון פריסת המטבח עם מעצב

מטבח יכול להיות מעוצב למשעי, מתוכנן בדקדקנות עד הפרט האחרון, בנוי חומרי גלם הכי יקרים שיש לשוק להציע, אך אם תכנון הפריסה לא יותאם לסגנון העבודה ולפעולות הבסיסיות שצריכות להתבצע ביום יום על ידי בני הבית, לא תהייה משמעות לכל ההשקעה הזו. אז איך מתכננים את החלל המאתגר הזה באופן אופטימלי? מומלץ מאוד לתאם פגישה עם מעצב פנים או אדריכל בנוגע לתכנון הפריסה של המטבח. מעצב מנוסה יכול לחסוך לכם זמן רב וכמו כן משאבים של זמן וכסף על ידי תכנון נכון וידע רב בתחום. יש אפילו מומחים לעיצוב מטבחים שיכולים גם כן לסייע למהלך. מעצבי פנים ומעצבי מטבחים בפרט מכירים כבר את כל התכסיסים. כיצד להתגבר על מגבלות של מקום, כיצד לייצר פתרונות אחסון, היכן ניתן למצוא תחליפים לחומרי גלם מאוד יקרים, ואף יוכלו להמליץ על אנשי המקצוע הטובים ביותר. לפני שמעצב הפנים יתחיל להכין סקיצות לפריסת המטבח החדש יש כמה דברים שתצטרכו להכין לקראת הפגישה:

1. תכנון אדריכלי של המטבח הקיים – הכולל מפרט של מיקום חלונות, דלתות, צינורות אינסטלציה, נקודות חשמל, נקודת גז וכדומה. אם אין לכם שרטוט קיים תוכלו לייצר אחד באמצעות תוכנות חינמיות שקיימות באינטרנט לשרטוט תלת ממדי.

2. רשימה מפורטת של מטרות שיפוץ המטבח – האם תרצו יותר מרחב, יותר מקומות אחסון, סגנון שונה, אם כן איזה סגנון. ארגנו את כל סט הציפיות שכתבתם לעצמכם על פי סדר עדיפות מלמעלה למטה, על מה ‘אי אפשר לוותר’ ועד מה שמבחינתכם הוא ‘מטבח החלומות’.

3. קלסר רעיונות – ספר השראה או קלסר רעיונות יהווה מעין בסיס תקשורת בינכם כלקוחות ובין המעצב. מה צריך להכיל ספר השראה? תמונות מתוך מגזינים, רעיונות מתוך בלוגים, דוגמאות של צבע, דוגמאות של חומרים, רפראנסים מפרויקטים אחרים שראיתם, הערות שוליים מה אהבתם במטבח של השכנים, מה אתם ממש לא אוהבים במטבח שלכם וכדומה.

שלב חמישי: בוחרים סגנון עיצוב

לפני שיוצאים לדרך עם שיפוץ המטבח, חשוב להגדיר מה הוא הקו המנחה בעיצוב המטבח. בחירה של סגנון עיצוב יכולה לתרום רבות למיקוד בשיפוץ ולמנוע התפזרות ובלבול. סגנון עיצובי מהווה סיפור מסגרת לכלל השיפוץ והוא שיכתיב את הבחירה של חומרי גלם והגדל ועד הקטן. כיצד לבחור סגנון עיצובי? סיקרנו עבורכם ארבעה סגנונות עיקריים:

סגנון קלאסי/עכשווי:

לרוב סגנון עיצוב זה מאופיין בצבעוניות של גווני לבן ושמנת ושילובי עץ בגוון מהגוני ואגוז, עם נגיעות דקורטיביות אך לא מדי דומיננטיות. סגנון קלאסי ניתן להתאים כמעט לכל עיצוב, והוא קולע לטעמם של אנשים שונים, מה שהופך אותו לאידאלי במקרים בהם השיפוץ נעשה לטובת השבחת נכס לקראת מכירה.


התמונה באדיבות גלריית המטבחים באתר אבן קיסר

סגנון אורבני

סגנון זה מאופיין בקווים נקיים, ומראה תעשייתי, ללא הדפסים או מרקמים תוספות דקורטיביות וקישוטים. הצבעוניות השלטת בעיצוב זה תתבטא בגוונים של לבן שחור ואפור. לרוב במטבחים אלה משלימים את המראה אלמנטים עשויים נירוסטה, זכוכית, כשתאורה תהייה על פי רוב חזקה ובהירה

סגנון כפרי

למי שמתחבר לאווירה נינוחה ומשפחתית סגנון זה הוא בהחלט הכיוון המבוקש. למרות שיש קשת רחבה של עיצובים בתוך סגנון זה ניתן למצוא מאפיינים דומים בשימוש של חומר גלם טבעי וגולמי, שילוב של טקסטילים מודפסים, צבעוניות רכה של גווני שמנת ופסטלים ושימוש בגופי תאורה חמים המשלבים פרזול, נחושת וזכוכית.


התמונה באדיבות גלריית המטבחים באתר אבן קיסר

סגנון מודרני

העיצוב המודרני מתחלק בגסות לשני זרמים. הזרם הראשון בולט בקווים מינימליסטיים ואילו הזרם השני מתאפיין באקלקטיות, תוך שילוב של צבעים עזים ולעיתים זוהרים. בעיצוב המודרני תוכלו למצוא בין היתר גם שילוב של טקסטורות שונות, המתחברות יחד באופן קוהרנטי.

לסיכום,

סיקרנו במאמר זה את השלבים המקדימים לפני עבודת שיפוץ המטבח. אם תשקיעו בעבודה מקדימה לפני פרויקט שיפוץ המטבח תוכלו לחסוך בעלויות, מתח נפשי ,וגם תגיעו לתוצאה המבוקשת עבורכם.

עוד על שיפוץ המטבח, באתר אבן קיסר>>