הנצפים ביותר

ייעוץ להורים: כיצד תסייעו לילד להתמודד עם פרידות?

כהורים, אנו חווים עם ילדינו שלל של משברים, בעיות וחוויות שונות. בשילוב עם משמעת נמוכה של הילדים (עצם היותם קטנים ולא בוגרים) נוצר מצב בו המשמעת הרופפות של הילדים משפיעה על חיי היום-יום שלנו מולם באופן שליל כאשר מתמודדים עם פרידות – המון ויכוחים והערות חצופות מצד הילדים, הטונים עולים והבלאגן חוגג. הילדים ברוב המקרים מפגינים חוסר שביעות רצון ותחושות שליליות שונות (עצב, דיכאון, דאגה, פקפוק וסימני שאלה מטרידים). אנו כהורים עלולים להרגיש כי “איבדנו שליטה” על הילד ואיננו תמיד מצליחים לכוון אותוו ולתעל אותו לתחושות ומחשבות חיוביות. מצב זה הוא אינו טוב ולא תורם להפסקת המחשבות השלילילות של הילד. נמנה את סוגי הפרידות היותר נפוצות אשר נוגעות לילידים:

  • נסיעה לחו”ל – מצב בו אחד ההורים או הקרובים ביותר טסים לחו”ל לתקופה מסוימת.
  • גירושין – מצב בו ההורים של הילד מתגרשים והילד נאלץ לשנות לגמרי או אורח חייו.
  • יציאה לחופש גדול – פרידה מהחברים הקרובים והתרגלות למצב בו הילדים שהכרת אינם עוד החברים הכי טובים והכי קרובים לילד.

מקרה של אובדן חיים של אדם קרוב – מצב אשר רוב הילדים מתקשים לעכל היותם תמימים ולא מנוסים בחיים – מצב זה לרוב הוא המצב הכי קיצוני והכי משפיע על אורח חייו של ילד, כמעט כמו כל אדם בעצם.

 

תהליך ההתמודדות עם פרידה

התמודדות עם פרידה יכולה לעורר שלל תופעות וצורות התנהגות שונות אצל ילדים. כמובן, תופעות אלו תלויות בגילו של הילד ושלל מרכיבים אחרים. במקרי פרידה שונים אנו פוגשים תהליכים דומים אך שונים. ישנם חמישה שלבים המאפיינים את ההתמודדות של אדם עם פרידה:

  • הכחשה של עובדת הפרידה והסיום.
  • כעס וזעם המופנים כלפי הסביבה והסמכות.
  • משא ומתן – ניסיון ליצור המשכיות.
  • עצבות ודיכאון המעידים על ירידה במנגנון ההכחשה ומעבר לתפיסה יותר מציאותית של מצבי הפרידה והסיום.

 

קבלת המצב והשלמה עם עובדת הסוף והפרידה

על מנת לסגל את ילדינו להתמודדות עם פרידות, אפשר להשתמש ב”פרידות” הקטנות שאנו והילדים חווים בשגרת החיים היום-יומית. לדוגמא אם אבא נוסע לחו”ל מסיבה כזו או אחרת למספר ימים, יש להסביר לילדים שאבא יחזור עוד מספר ימים והוא יחזור כמו כל יום שהוא חוזר בו מהעבודה. עדיף כמובן להקפיד לעמוד בזמנים אשר נקנבנו לילדינו כדי לעורר תחושת ביטחון ולא לעורר תחושות דאגה ועצב. כאשר ילדינו צוברים ביטחון מאירועים אלו, הם מורגלים להתמודד עם פרידות באופן יותר טוב וניתן לשפר את מצבי התמודדותם בעזרת מצבים קטנים אלו.

 

הדרכת הורים להתמודדותם של הילדים עם פרידות

התמודדות עם פרידה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר שעובר הילד ומדובר באחד הדברים החשובים שיש לעבור בהצלחה מרובה בעת התפתחות הילד. הפרידה מעוררת פחדים, לחצים ומחשבות שלישיות הקשורות לנטישה והיעלמות. ככל שהפרידה קשה יותר והאדם הוא קרוב יותר – הפרידה הופכת קשה ומורכבת יותר.

פרידה היא מצב של ניתוק מאדם, מסגרת או סביבה מסוימת ויש לטפל בפרידה והשפעותיה על הילד בצורה הולמת. לקראת סיום שנת הלימודים והיציאה לחופשה רבים מהילדים חווים סוג של פרידה. עוצמת החוויה והתמודדות איתה תלויה בכל ילד וילד לפי מרכיביו האישיותיים ורמת בגרותו. בכל מקרה זהו אינו מצב קל לילדים וההתמודדות עם מצב זה היא חשובה וקריטית להמשך התבגרותם והתפתחותם של הילדים.

ניתן לבדוק אפשרות של סדנאות להדרכת הורים בהם תקבלו את הכלים, הביטחון והידע לעבור בשלום עם ילדיכם תקופות פחות נעימות של פרידות מאולצות מכל סוג. בסדנאות תקבלו תמונת נכונה וואמיתית לגבי האופן בו הילד מקבל את זה ונותן לפרידות להשפיע עליו, גם בטווח הקצר וגם בטווח האורך ברמת ההתבגרות שלו.