הנצפים ביותר

טיפולים לילדים באמצעות אומנות

אחת הדרכים לטיפול פסיכולוגי לילדים בגילאים השונים הוא הטיפול באומנות. ילדים רבים סובלים מהפרעות בדרגות שונות וכדי לטפל בהן על הפסיכולוג להבין את הבעיה.

השיחות של הפסיכולוג מאפשרת טיפולי נפש של המטפל מטופל, ויש כמה דרכים לעשות זאת, בהיפנוזה בתרופות ובאמצעות טיפול באומנות.

יש ילדים המגיעים לפסיכולוג שאינם יכולים להיפתח ולהבהיר לו, לאדם הזר, את מה שמעיק עליהם או מדוע הם מתנהגים כפי שהם מתנהגים. אחת הדרכים המקובלות על ידי פסיכולוגי ילדים היא שיתוף פעולה בתחום הציור. לאחר שסיימו את הציור מוציא הפסיכולוג את הציוד באחת המדפסות העומדות לרשותו למטרה זו.
הילד מרגיש יותר בטוח בסביבת הפסיכולוג והוא נפתח לאט לאט. באמצעות הציור שצייר הילד יכול הפסיכולוג להתרשם ולקבל נתונים הנדרשים לו ולאבחן אותו.

הטיפול באומנות מתחלק למספר תחומים בהם ציור, פיסול, משחק. כל פסיכולוג עובד בטיפול באומנות בדרך משלו והוא מתאים את סוג הטיפול על פי הסתכלות על אופן התנהלותו של הילד בעת ביצוע המטלות שהוטלו עליו.

כל ילד שמגיע לטיפול באומנות מקבל טיפול פרטני.  יש גם מקרים בהם משלבים מספר סוגים של אומניות בטיפול כשהאבחון מכוון לכך.

יש ילדים שהתנהגותם הופכת אלימה מילולית או פיזית כתוצאה מהולדת ילד חדש במשפחה ודחיקתו, על פי הרגשתו, מהמקום בו הוא היה עד הולדת האח, או מעבר דירה ממקום אחד למקום שני וניתוקו של הילד מהחברים שהיו לו. הדרך שלו להתבלט היא אלימות ועל כן הוא מופנה לטיפול באומנות בתקווה שבדרך זו ניתן יהיה להוציא אותו ממעגל האלימות.

בגמר הטיפול נשלח לרופא המפנה דו”ח מסכם שהוצא מאחת המדפסות המחוברות לעמדות המחשב. העתק נוסף שמונפק מתויק בארכיון המכון ונשמר בסודיות מלאה.

ככל שהטיפול בילד שנקבע שעליו לעבור טיפול פסיכולוגי יהיה מהיר יותר כך יהיו התוצאות טובות ואפקטיביות. המתנה ארוכה לקבלת תור לפסיכולוג יכולה להרע את מצבו של המטופל. בחלק מהמקרים הטיפול הוא לילדים עם ביטחון עצמי ירוד, פחדים או אי רצון בקרבת חברים וכל דחייה במתן הטיפול יכולה להיות גורלית.

רוב הפסיכולוגים ממליצים על התחלת טיפולים בגיל צעיר מאוד. התוצאות יותר טובות כשהילד הוא צעיר ועדיין לא נתון להשפעת הסביבה. הוא עדיין לא מבין את משמעות הטיפול והוא רואה בטיפול באומנות כאילו הוא משתתף בחוג.

לילדים בגיל הגן ניתן גם חיזוק של הגננות והסייעות ויועצת הגן וזאת על ידי הדרכה שהן מקבלות מהפסיכולוג המטפל. הטיפול בגן מאפשר רצף של הטיפול עם הטיפול הניתן על ידי הפסיכולוג.

ברוב המקרים הבעיה נפתרת ולאחר מספר מפגשים של הילד עם הפסיכולוג מקבלים ההורים כלים להתמודד עם הבעיות שמתעוררות. במקרה והטיפול באומנות אינו פותר את הבעיה מופנה הילד לטיפול נפשי בדרכים אחרות.

הטיפול באומנות  ניתן גם לילדים הלומדים בבית הספר היסודי. במקרה שמתגלה בעיה נפשית אצל ילד בבית הספר הטיפול הופך לקשה יותר מאחר ופה נדרש שיתוף פעולה מלאה בין הפסיכולוג והילד ולא תמיד זה ניתן ליישום.

אף כי השיטה לטיפול באומנות הוכיחה את עצמה ופסיכולוגים רבים דוגלים בשיטה, במיוחד בגיל הצעיר, רבות מהקליניקות בארץ נסגרו על ידי הרשויות המקומיות בגלל צמצום תקציבי. הדבר הביא לעומס גדול על מרפאות קופות החולים והתורים ארוכים.

בערים בהם הקליניקות עדיין פועלות העומס רב והן פתוחות במשך כל השבוע לאורך כל השנה בתפוסה מלאה. הגורם העיקרי לעומס הרב הוא חוסר תקנים לפסיכולוגים וכל פסיכולוג מטפל במספר רב של מטופלים דבר שמקשה על העבודה.