הנצפים ביותר

חשבון מוגבל בנסיבות מיוחדות

חשבון בנק יוגדר כחשבון מוגבל כאשר 10 צ’קים חוזרים מאותו חשבון לאורך 12 חודשים וכאשר חלפו לפחות 15 ימים בין חזרת הצ’ק הראשון לאחרון.

כיצד חשבון מוגבל ישפיע על הפרט?

האדם שחשבונו הוגבל לא יוכל לפתוח חשבון בנק נוסף, לא יוכל למשוך צ’ק על החשבון המוגבל ואם הלקוח הוגדר כלקוח מוגבל חמור, לא יוכל אף למשוך צ’ק על שום חשבון שברשותו.

חשבון יכול להיות מוגבל גם אם לא חזרו 10 צ’קים כמוגדר לעיל ובמקרים הללו, החשבון יהיה מוגדר כחשבון מוגבל בנסיבות מיוחדות. למעשה, רוב הלקוחות המוגבלים בישראל הינם לקוחות מוגבלים בנסיבות מיוחדות.

מה הן הנסיבות להגדרת חשבון מוגבל בנסיבות מיוחדות?

החוק מאפשר להטיל מגבלות אלו על קבוצות מסוימות כגון אנשים המסרבים להעניק גט מרצונם. כמו כן, ראש ההוצאה לפועל בעל סמכות להטיל מגבלה זו על בעלי חובות לבנקים וחייבים בכלל ויתרה מכך, בית המשפט יכול להגביל חייבים בהליך פשיטת רגל.

אל לקוחות מוגבלים בנסיבות מיוחדות החוק מתייחס כאל לקוחות מוגבלים בנסיבות חמורות למעט הבדל אחד – בעוד שחשבון מוגבל רגיל / חמור תוקפו יפוג תוך שנה, הגבלת חשבון בנסיבות מיוחדות יכול להימשך גם חמש שנים (עד תום הליך פשיטת רגל למשל) בהתאם למה שהרשות המוסמכת קבעה. באם הרשות המוסמכת לא קבעה את תקופת ההגבלה, מגבלות יוסרו בתום שנה מתחילת ההגבלה.

צ’ק מחשבון מוגבל יכול לפגוע בעסק שלכם

עסקים רבים בישראל עדיין מבצעים עסקאות עם צ’קים. במידה ותזרים המזומנים של העסק שלכם נשען רבות על צ’קים נכנסים וגם אם מדובר בצ’קים מהשכרת דירה, הרי שהנכם בסכנה כי הצ’קים לא יכובדו עקב הגבלת חשבון אשר הוטלה על הלקוח מולו אתם מתנהלים. צ’קים מחשבון מוגבל יחזרו, תצטרכו לרדוף פעמים רבות אחר הלקוח, לשלם עשרות שקלים על החזרת הצ’ק ואף אחד לא באמת יוכל להבטיח כי תקבלו את המגיע לכם. לכן, מומלץ לבצע בדיקת חשבון מוגבל בכל צ’ק שנכנס אל העסק שלכם.

כיצד מתבצע בדיקת חשבון מוגבל?

ישנן חברות רבות אשר יכולות תמורת עמלה סמלית לטפל בכל הצ’קים הנכנסים שלכם, לבדוק אותם שאינם מגיעים מחשבונות מוגבלים ולהבטיח לכם כי הם יכובדו, כמו כן יחסכו לכם טרחה רבה וטרטור עתידי מול הבנק.

אם יש בידכם זמן, ניתן לעשות בדיקה זו גם באופן עצמאי באתר אינטרנט של בנק ישראל.