הנצפים ביותר

חובת הגיוס לצבא בישראל

כל נער ונערה אשר מסיימים את הלימודים שלהם בתיכון והגיעו אל גיל 18 הם מבחינת החוק מוכנים לגיוס ויצטרפו אל יתר הצעירים שנמצאים בשרשרת החיול בגיוס באחד מן המועדים בהתאם למה שנקבע על ידי הצבא. ההכשרה של הצעירים הללו אל שירותי הביטחון מאפשרים למדינת ישראל להיות תמיד מוכנה מבחינת הכוח הצבאי שלה, כאשר המצב הביטחוני כל הזמן נמצא בצב נפיץ ויכולה להתחולל לחימה באחד או יותר מהגבולות של ישראל עם ארצות אויב במזרח התיכון.

הרוב המכריע של הצעירים הללו אכן מגיע אל שורות הצבא ומביא לידי ביטוי את היכולות שלו לאחר מקבץ של סינונים ובדיקות קפדניות על ידי הצבא טרם מועד הגיוס הרשמי, אבל עדיין ישנה קבוצה של צעירי שנחשבים תחת קטגורית המשתמטים כאשר השתמטות מהצבא היא דבר שאינו חוקי וכרוך בענישה לפי החוק.

 

חריגות מהנהלים בצבא

האם כל צעיר אשר הגיע אל גיל הגיוס הוא כזה אשר מכורח הנסיבות עדיין יתגייס בפועל אל שירותי הביטחון? למרות כל הנהלים המאוד ברורים לגבי הגיל שבו כל צעיר חייב להתחיל את שרשרת החיול, עדיין ישנה קבוצה רחבה של חריגים אשר מתאפשרת לה היציאה מהמסגרת הצבאית והם לא נעשים חיילים בצבא הישראלי.

עדיין אפשר לראות כי צעירות אשר מצהירות להכרה דתית אינן מחויבות להתגייס וחלק מהן בוחרות לשרת את המדינה בצורה עקיפה על ידי שירות לאומי שעומד בדרישות של הדת מבלי לסכן את המעמד של הנשים הצעירות הללו ואת צניעותן. תהליך של אישום בגין השתמטות מהצבא אינו תקף גם אם ישנם חיילים אשר מובאים לגיוס טרם שהוגדר להם פרופיל צבאי או כאלה שיכולים להוכיח כי כל עולמם עד לגיוס היה בכלל בארץ ניכר. בשורה התחתונה, עדיין ישנם חריגים לחוק הגיוס וצריכים לדעת כיצד להתנהל על מנת שלא להיגרר אל אישום בגין מלש”ב.