הנצפים ביותר

המוזיקה של הציור

שילוב נהדר של צבעים חיים, של קסם, ושל הרבה מאוד כשרון אומנותי גולמי. את כל אלו תוכלו למצוא היום על קירות רבים ברחבי העולם.
משחר הימים, אומנים ציירו על קירות. מקירות של כנסיות, בתי כנסת ומסגדים, ועד בתים פרטיים, ארמונות ואחוזות. מסגנון ציור ריאליסטי, דרך ציור אבסטרקטי ועד ציורי גראפיטי עירוניים מודרנים, המקשטים את הרחובות בזמנינו. ציורי קיר אכן משאירים את חותמם הייחודי על אלו הזוכים לראותם.

יצירת אומנות ויזואלית לעולם אינה יוצרת את מלוא הרושם במבט ראשון. תחילה ישנו הרושם הראשוני, הגלובאלי, הנוצר בראשם של קהל המתבוננים. אנו יכולים לחוש מסר מסויים או משמעות מסויימת העולים מן הציור, עוד לפני שהפנמנו את התמונה בשלמותה.

לציורי קיר מלווים רגשות מיוחדים. בנוסף, כל סידור שונה של הצבעים, התאורה או ההצללות בציור יוצר רושם שונה. אפקט זה הוא ממש כמו “המוזיקה של הציור”. אפילו לפני שאנו יודעים מה מציג הציור, אנו נסחפים ל”אקורד” הקסום שהוא “מנגן”. ישנם ציורים שניתן לקבוע ממרחק גדול אם המסר שהם משדרים הוא שמח או מלנכולי, גם אם לא ניתן לראות בבירור את פרטיהם. אם נכנס, למשל, לקתדרלה שכל קירותיה מאויירים, תציף אותנו מיד תחושה סוחפת ומרגשת, עוד לפני שנפנה ללמוד את פרטי האיורים, הארכיטקטורה והחלונות המרכיבים את חלל החדר.

כולנו זכינו להכיר את הרעננות הסוחפת ואת כוחה המרתק של ההצצה הראשונה. קול זימרה יכול לגעת בליבינו עוד בטרם קלטנו את המלודיה ואת הפרטים המוזיקליים של יצירת האומנות. ציורי קיר נוגעים בנו בדרך דומה למדי, במיוחד לאור העובדה שהרושם הראשוני הנוצר מן הציור מחבר אותנו לאווירה מסויימת ולמקצב מסויים. אנו מחפשים את משמעותם והתפתחותם של האווירה והמקצב הללו, ומתמסרים אליהם.

האומן יכול להעביר לנו את התחושות הללו ולשלוט בהן בעזרת שימוש בכלים שונים, כמו קומפוזיציה, צבעים, מיקום היצירה בחלל והדינמיקה של הציור.
עם זאת, ליצירת אומנות אמיתית אין מגבלה בכמות המשמעויות שהיא רוקחת במוחם של המתבוננים, וכל מתבונן עלול להבין ולהפנים ממנה משהו שונה.