הנצפים ביותר

המדריך לכתיבת חיבור באנגלית במבחן טופל

מבחן טופל כולל, בין השאר, גם חלק של הבעה בכתב. בחלק זה מצופה מן הנבחנים לכתוב חיבורים. החיבורים נחלקים לרוב לשני סוגים: הסוג הראשון כולל סיכום של נקודות חשובות שהופיעו בקטע קריאה שקרא הנבחן, סיכום של נקודות חשובות שהופיעו בקטע שמיעה לו האזין הנבחן והבנת הקשר בין שני הקטעים. הסוג השני כולל טענה או עמדה כלשהיא, אשר על הכותב להסביר, לבאר, לפרט ולבסס בחיבורו. שני סוגי המאמרים אמורים לכלול את אותו מבנה בסיסי.

נבחנים רבים חוששים מחלק ההבעה בכתב של מבחן טופל. אולם, אם הנבחן יפעל בהתאם לכמה כללים בסיסיים ומקובלים לכתיבת מאמר, הוא ימצא כי משימת הכתיבה הינה משימה שיכולה להיות די קלה.

כיצד מומלץ לכתוב מאמר עבור מבחן טופל?

לכתיבת חלק ההבעה בכתב של מבחן טופל מומלץ לפעול לפי הכללים הבאים:

  • נתח את נושא המאמר, חשוב עליו לעומק.
  • הכן רשימת ראשי פרקים למאמר, אשר נגזרים מן הניתוח שעשית לנושא בשלב הקודם.
  • כתוב את הטענה המרכזית שלך במאמר בצורה פשוטה, ברורה ותמציתית.
  • כתוב את התוכן של כל פסקה בהתאם לראשי הפרקים שהגדרת.
  • התחל מהנקודות המרכזיות של טענתך.
  • הוסף תתי סעיפים.
  • פרט והעשר את תתי הסעיפים.
  • כתוב את ההקדמה.
  • חבר את כל החלקים שכתבת לכדי גוף המאמר.
  • כתוב את הסיכום.
  • קרא את המאמר, תקן ושפץ במקומות הנחוצים.

דוגמה לכתיבת מאמר עבור מבחן טופל

נושא לדוגמה: ישנם סטודנטים המעדיפים להירשם לאוניברסיטה קטנה וישנם סטודנטים הבוחרים ללמוד באוניברסיטה גדולה. מהו סוג האוניברסיטה המועדף עליך ומדוע?

בשלב ראשון מומלץ לנתח את הנושא:

  1. 1.מצא את הנושא המרכזי. במקרה זה הנושא המרכזי הוא: ” ישנם סטודנטים המעדיפים להירשם לאוניברסיטה קטנה וישנם סטודנטים הבוחרים באוניברסיטה גדולה”.
  2. 2.השלב השני הוא להבין על מה מבוקש לכתוב. בדוגמה שלפנינו הנבחן מתבקש להביע את דעתו האישית לגבי העדפה שלו ולהסביר מדוע זוהי העדפתו, כלומר להציג טיעונים / סיבות למה הוא מעדיף סוג אחד של אוניברסיטה על פני השנייה.  

שלב שני: הכנת “מבנה” המאמר

1 . מומלץ להכין רשימה של הרעיונות המרכזיים אותם רוצים לפרט במאמר בהקשר לנושא המרכזי. למשל בדוגמה זו, מומלץ לבחור צד ולהכין ראשי פרקים אשר יכללו את היתרונות של האוניברסיטה שבחרתי (גדולה או קטנה).

 2 . לאחר השלב הראשון מומלץ לעבור על רשימת הנקודות, לסנן נקודות מיותרות או נקודות שחוזרות על עצמן, כך שהטענות שיופיעו במאמר יהיו ממוקדות, בעלות סדר הגיוני ומנוסחות בצורה בהירה ומובנת.

שלב שלישי: ניסוח הרעיון המרכזי

בשלב זה יש לנסח בפתיחה את הרעיון המרכזי שהוא בעצם המסר של המאמר. אין מדובר כאן בעמדה אישית, אלא במעין מסקנה הנובעת מן הנתונים שפורטו במאמר.

שלב שלישי: פירוט כל אחת מהנקודות המרכזיות ומתן דוגמאות המחזקות את הטיעונים שמצאנו.

שלב רביעי: ניסוח סיכום למאמר.

הקפדה על שלבי עבודה מסודרים אלה, תקל על שלב כתיבת המאמר של מבחן טופל.