הנצפים ביותר

החזר מס לעצמאיים – קיים דבר כזה?

נתחיל מההתחילה – מהו החזר מס לשכירים?

לכל עובד במדינה ישנו מספר נקודות זיכוי המגיעות לו מתוקף היותו אזרח ישראלי ומעוד כמה סיבות אפשריות. נקודות הזיכוי הן אלה שמצביעות כמה זיכוי מגיע לכל עובד שכיר במדינה. לעיתים בגלל כל מיני סיבות נגבה סכום מס הכנסה גבוה מדי משכיר מסויים ופעולה זו גורמת לכך שהעובד זכאי להחזר מס הכנסה.

למי שיצא להיתקל במונח החזר מס, הוא בוודאי יודע שזה תמיד נלווה למילה שכיר / שכירים. אז למה בעצם רק לשכירים מגיע החזר מס ולעצמאיים אין אפשרות לקבל החזר מהמדינה? יוצא לי להתקל בשאלה הזו לא מעט אך בעצם זה כלל אינו נכון. והנה ההסבר:

אמנם זה נכון שחברות החזרי מס פונות אך ורק לשכירים אך זו מהסיבה שעצמאיים לא מקבלים משכורת כל חודש, אלא יש להם רואה חשבון שמנהל את החשבונות שלהם באופן שותף, מדי חודש בחודשו. רואה חשבון של עוסק מורשה לדוגמא, כל חודש מחשב את ההוצאות של העסק, ההכנסות של העסק (שהן לרוב שונות כל חודש), הכנסה של מע”מ ולפי כל הפרמטרים הללו מחליט כמה מס העצמאי צריך לשלם.

בסוף השנה כל עצמאי מגיש דוח שנתי (באמצעות רו”ח לרוב) אשר מסכם את כל הוצאותיו, הכנסותיו ופחת על כל מוצריו הקשורים באופן ישיר או עקיף לעסק. לאחר הגשת הדו”ח, רואה החשבון מחשב אם העצמאי חייב כספים למס הכנסה או הפוך. ייתכן מצב שבו במהלך השנה שולמו יותר מדי כספים למס הכנסה ובמקרה כזה יהיה החזר מס לעצמאי. מס הכנסה בכבודו ובעצמו יכניס כסף לחשבון הבנק של העצמאי.