הנצפים ביותר

דרכי שילוט והנצחה באתרי מורשת

חווית הביקור באתר מורשת היא חוויה עוצמתית שכל מה שסובב אותה צריך להיות עוצמתי בהתאם

אחת החוויות הקשורות ביותר, לפחות אצלנו, להוויה שלנו כישראלים, היא החוויה הקשורה בביקור באתרי מורשת ואתרי הנצחה שונים. נדמה כאילו בישראל, מדינה קטנה כל כך, יש יותר אתרי מורשת מבכל מקום אחר בעולם, וודאי שיש יותר אתרי מורשת ביחס לגודל המדינה לעומת כל מקום אחר בעולם. אתרי המורשת יכולים להיות מגוונים, החל מאתרים המוקדשים למבצע צבאי או אירוע מדיני כזה או אחר, ועד אתרים המוקדשים לדמויות או לארגונים ספציפיים. בכל מקרה, ארגונים כמו הקרן הקיימת ויוזמות פרטיות שונות, עושים את המיטב בכדי להבטיח שכל ביקור באתר מורשת יהיה ביקור עוצמתי ומשמעותי. בהתאם לכך, השאיפה היא שגם כל מה שסובב את אתר המורשת, מכביש הגישה אליו ועד השילוט בתוכו, יהיה עוצמתי ואיכותי בהתאם. אנחנו כאן כדי להסביר איך אפשר לעשות את זה נכון, ולתת גם כמה דוגמאות לביצוע נכון.

כיצד מבצעים שילוט והנצחה בצורה הטובה ביותר באתרי מורשת והנצחה?

  • בתור התחלה, הדברה החשוב ביותר בכל הנוגע לאתרי מורשת והנצחה הוא העיקר שלהם – ההנצחה עצמה. מלבד אלמנטים שתמיד קיימים, כמו פסלים, מצבות או מונומנטים אחרים, יתווסף בדרך כלל גם כיתוב אינפורמטיבי על האירוע או הדמויות שמונצחות באתר המורשת. הכיתוב האינפורמטיבי הזה, שהוא עדות חיה לדרך שבה אנחנו חיים את חיינו ושבה עיצבנו באש את דמות המדינה שלנו, הוא לעתים קרובות מונומנט מרגש יותר מכל דבר אחר.
  • עם זאת, במקרים רבים גם בוחרים לשלב אלמנט רגשי כזה או אחר בדמות משפט, שיר או ציטוט מפורסם הקשורים לאתר המורשת. את כל אלה משיגים באמצעות אמצעי כיתוב ייעודיים לכך, ובכל הנוגע לאלמנט הרגשי וההנצחתי, בדרך כלל יהיה שילוב בין אלמנטים של שיש, חריטות שונות ושימוש מושכל במתכת ובזכוכית. כמובן שבכל אתר מורשת יש את הייחוד שלו בהקשר זה.
  • כמובן שלא שם נגמר השילוט באתר המורשת. בסופו של דבר צריך גם לשלב פונקציונאליות ופרקטיקה באתר המורשת, והכוונה היא בעיקר במערכות שילוט הכוונה והסברה, המיועדים לקהל התיירותי שמגיע לאתר המורשת ולכן יהיו בדרך כלל גם מתורגמים לאנגלית.

בסופו של דבר, אתר מורשת צריך לשלב בין הקודש לחול – בין רגש לפונקציונאליות

כשאנחנו מסתכלים על אתר מורשת אנחנו צריכים לזכור שהוא לא הוקם בשביל להישאר יתום, ונעשה כל שאפשר בכדי למשוך אליו מבקרים ומתפעלים. בהתחשב בכך, אנחנו צריכים לתת לו את הכבוד הראוי ולתת דעתנו כמובן גם לשילוט ולהנצחה האיכותיים באתר המורשת, המשלבים בין אלמנטים של יעילות, הכוונה ופונקציונאליות ובין אלמנטים רגשיים שמטרתם להשכיל או להזיל דמעה. בין אתרי המורשת וההנצחה שמקיימים את הקווים המנחים הללו בצורה הטובה ביותר ניתן לציין את אנדרטת אסון המסוקים בקיבוץ נגבה, וכן את התצפית להנצחת מבצע חץ שחור שבעוטף עזה.