הנצפים ביותר

גידול צמחי תבלין כחלק מעבודת גינון

גידול צמחי תבלין בגינה הוא ללא ספק אחת הדרכים הטעימות, היעילות והמהנות ביותר לנצל את שטחה של הגינה הפרטית. בנוסף לטעמים ולניחוחות אותם עשויים צמחי התבלין להוסיף למתכונים שלכם במטבח, לרבים מהם יש השפעות מועילות ומרגיעות על מערכות שונות בגוף – מערכת העיכול למשל, ורובם נראים נהדר ומשפרים משמעותית את המראה של הגינה. עבודת גינון ראשונה ומשמעותית במיוחד שיש לבצע בעת שתילת צמחי תבלין בגינה, היא בחירת אתר השתילה. במהלכה של עבודת גינון בסיסית זו, יהיה עליכם לאתר את המיקומים בגינה המתאימים לכל צמח תבלין. את מיקומם של צמחי התבלין השונים חשוב לקבוע על פי החשיפה שלהם לשמש – לרובם נדרשות כשש שעות חשיפה ליום, וכן על פי גודלם. שיחים גדולים זקוקים כידוע למרחב התפתחות משמעותי, יחסית לשיחים קטנים יותר. את התפשטות צמחי התבלין הגדולים ניתן לצמצם על ידי עבודת גינון פשוטה במיוחד, שתילתם בתוך מיכלי גידול הנמצאים מעל או מתחת לאדמה. גם ההשקיה של צמחי התבלין היא עבודת גינון שיש לקחת בחשבון. רוב צמחי התבלין זקוקים לכמויות מים מעטות יחסית, על מנת לצמוח היטב ולפתח טעמים וניחוחות.

 

במהלך שתילתם של צמחי תבלין מומלץ שלא לערבב בין צמחים ממשפחות שונות ובין צמחים המיועדים לשימושים שונים. כאשר צמחי תבלין גדלים בנפרד זה מזה וכאשר מפרידים ביניהם מרחקים גדולים, קיים פחות סיכוי לטשטוש של טעמים וריחות ייחודיים. עבודת גינון נוספת וחשובה לא פחות, אותה יש לקחת בחשבון היא ההגנה מפני מזיקים. יש להימנע מריסוס של צמחי תבלין וצמחים המיועדים למאכל ואת חומרי ההדברה הייעודיים ניתן לפזר על האדמה בלבד. במידה וההשקיה מתבצעת בטפטוף לקרקע ולא על העלים עצמם, תוכלו להפחית באופן משמעותי את מחלות העלים של צמחי התבלין בגינה שלכם. אילו צמחי תבלין כדאי לשתול בגינה? כידוע, תוכלו למצוא במשתלות ובבתי הגידול השונים שפע של אפשרויות ביניהן: גרניום לימוני, רוזמרין, טימין ועוד.

 

גרניום לימוני הוא צמח תבלין ריחני ורב עונתי המיועד בעיקר לתה. הוא דורש עבודת גינון מינימאלית והתוצאות מרהיבות. הרוזמרין הוא צמח רב עונתי נוסף, המשמש להכנת מספר רב של תבשילים ונחשב כמסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות. הרוזמרין זקוק למעט מאוד השקיה ומאפשר עבודת גינון מינימאלית. הטימין, או בשמו העברי קורנית משמש אף הוא למגוון תבשילים וכן נחשב כיעיל לטיפול בשיעול, עייפות כללית והקלה בפעילות המעיים. צמח תבלין זה זקוק למעט השקיה ומעט מאוד עבודת גינון.