הנצפים ביותר

בירות בוטיק ישראליות

אנשים רבים עומדים מחוץ לפאב, מפטפטים ושותים כוס בירה, אבל זה לא יום פטריק הקדוש בדבלין או אוקטובר-פסט’ במינכן, זה רק יום חמישי בלילה רגיל לחלוטין בתל אביב.
בהשראת אירופה וארצות הברית, הפכה העיר הישראלית עד מהרה לרשת של בירות בוטיק ותפריטי פאבים רבים מציעים בירות בוטיק ישראליות מקומיות. למעשה, מבשלות בירות בוטיק חדשות נפתחות בכל רחבי ישראל שהופכת את המושג “ארץ זבת חלב ודבש” ל”ארץ המאלט והכשות”…

איך זה התחיל

מבשלת הבירה הגדולה ביותר בישראל היא חברת טמפו, שבסיסה בנתניה, עיר החוף. החברה שנמצאת בבעלותה החלקית של חברת היינקן, שולטת בשוק הבירה של ישראל מאז שנות החמישים של המאה הקודמות, עם הבירות גולדסטאר ומכבי.
אבל באמצע שנות התשעים הגיחה תחרות לחברת טמפו, מהמקום הכי פחות סביר – מאזור טייבה. נדים ח’ורי שלמד בשנות ה-80 את אמנות הבישול בקליפורניה, הקים את מבשלת הבירה הפלסטינית הראשונה והיחידה: Tayben.
טייבה, שנמצאת 12 קילומטרים מצפון לרמאללה ו-30 ק”מ צפונית מזרחית לירושלים, יושבת על גבי אחת הגבעות הגבוהות ביותר של בקעת הירדן. אפשר לראותה מרחוק בזכות שלושת מגדלי הכנסיות וחורבות המבצר הצלבני שנבנה על ידי בוניפאס דה מונטפראנט מאיטליה. אבל היום, המשיכה הגדולה ביותר של טייבה נעוצה בבירה המקומית.
למרות שעל פי האסלאם חל איסור על האלכוהול, תושבי טייבה יכולים לייצר ולמכור בירה כיוון שהעיר היא נוצרית. משפחת גורי גאים בבירה בסגנון גרמני שמיוצרת ללא כל תוספות וחומרים משמרים.

הנתיב האמריקאי

במהלך העשור האחרון הלך וגדל מספר העולים האמריקאים שהביאו לישראל את אהבתם לבירה. המבשלת הראשונה בישראל Dancing Camel, נפתחה בתל אביב באזור התעשייה יד חרוצים בשנת 2006 על ידי דוד כהן יליד ניו ג’רסי שעזב קריירה עסקית על מנת ללכת בעקבות חלומו לייצר בירה איכותית.
אין זה מפתיע שמבין אותן בירות בוטיק ישראליות שהתפתחו עד היום, לבירת Dancing Camel יש טעם אמריקני מובחן ותערובת של מרכיבים כמו דבש תמרים, שוקולד מריר ולבירות החיוורות ולסטאוט, יש גם טעם וניל דובדבן. Dancing Camel היא יותר ממבשלת בירה, זהו פאב בסגנון מחסן ענק מלא בחביות דקורטיביות, מסכים שמקרינים שידורי ספורט חיים ובאר שניתן ללגום בו בירה מן החבית.
אמריקאי נוסף, ג’רמי וולטפלד התפטר מעבודתו בבית הלבן בוושינגטון כדי להתחיל לייצר בירה בפתח תקווה. עסק זה מוכר מגוון של בירות טריות, יחד עם פאב שמגיש פיש אנד צ’יפס ונקניקיות כשרות תוצרת בית.