הנצפים ביותר

איך צבי ויליגר הגיע להיות מנכל חברת ויליגר

מצד אחד, אפשר לומר שצבי ויליגר נולד אל עסקי המזון כך שאך טבעי הוא שכבר בגיל צעיר מונה למנכ”ל חברת “ויליגר” (ביחד עם אחיו יוסי) ומאוחר יותר הפך לדמות העיקרית מאחורי הצלחת “וילי פוד” (גם שם ביחד עם אחיו יוסי). מצד שני, ישנן לא מעט אבני דרך בחייו של ויליגר שסייעו לו למלא את התפקידים הנ”ל בהצלחה רבה ובכל מקרה בהחלט כדאי ללמוד מסיפורו של אחד מאנשי העסקים המוערכים ביותר בתחום המזון ובכלל.

כך נולדה “ויליגר”

כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת הקים אלכסנדר ויליגר, אביהם של צבי ויוסי, עסק צנוע לייבוא מוצרי מזון, וזאת על מנת למכור אותם במכולת שבבעלותו (ששכנה בדרום תל אביב).

באופן טבעי היקף הייבוא היה מצומצם, הן מבחינת המבחר והן מבחינת הכמות, שהרי מדובר בראשית ימי המדינה ובתקופה בה שררו בארץ צנע ומחסור – אולם גם כך סיפק אלכסנדר ויליגר לאלה שידם הייתה משגת שימורי פטריות, לפתני פירות ועוד.

שלושה עשורים לאחר מכן העביר אלכסנדר את המושכות לשני בניו, ואחד הצעדים הראשונים בהם נקט צבי ויליגר היה למתג את העסק הצנוע כחברה משפחתית, וזאת בעקבות לימודיו בארה”ב.

הלימודים ב-UCLA

כאמור, על אף שנולד למשפחה שהתפרנסה מייבוא מוצרי מזון ולמרות שכבר מגיל צעיר היה ברור כי בבוא היום יייכנס לנעליו של אביו, נדרשו צבי, האח הבכור, ויוסי האח הצעיר במשפחה, להוכיח את עצמם ובפרט נשלחו לארה”ב על מנת ללמוד שם.

צבי למד ניהול באוניברסיטה היוקרתית UCLA, ואת הידע המתקדם שרכש בה ניצל כשחזר ארצה והחל להוביל את “ויליגר” להתרחבות והצלחות.

מה תרמו הלימודים בישיבה ליכולות העסקיות של צבי ויליגר?

עוד לפני הלימודים ב-UCLA, ולמעשה עוד לפני השירות הצבאי, כבר החל צבי ויליגר איש העסקים לזהות את הפוטנציאל שטמון בו ולשכלל את יכולותיו – ולעשות זאת דווקא במקום שלכאורה רחוק מאוד מעולם העסקים, הישיבה התיכונית בה למד.

בין השאר מייחס ויליגר לאותה תקופה, שאליה אגב הוא מתגעגע עד מאוד, את כישורי המשא ומתן שלו, את היכולת להבחין בין עיקר לטפל ולהתמקד בעיקר ואת הכבוד לכל אדם, ספק, לקוח או עובד, ערך שתורם לא רק להצלחתו כמנכ”ל אלא באופן כללי מהווה בסיס להתנהלות נכונה.

מ”ויליגר” ל”וילי פוד”

אל תפקיד מנכ”ל חברת “ויליגר” הגיעו האחים צבי ויוסי ויליגר כאמור לאחר לימודים בחו”ל ולאחר שאביהם החליט שהגיע הזמן להעביר להם את המושכות.

את החברה הבאה שלהם, “וילי פוד”, כבר הקימו האחים ויליגר בכוחות עצמם (לאחר שלא הייתה להם ברירה אלא לפרוש מהעסק המשפחתי בשל סכסוכים קשים עם שותפים אותם הכניסו לעסק). הדבר התרחש ב-1994, ומאז לא מפסיקה “וילי פוד” להתרחב ולשגשג.

בפרט באות לידי ביטוי בחברה זו היכולת של צבי ויליגר לזהות הזדמנויות ולפעול בנחישות למימושן, וההבנה שלו כי יוקר המחיה בתחום המזון הוא דבר שיש להילחם בו בכל הכוח.