הנצפים ביותר

איך להתחיל לכתוב שירים וסיפורים

מה הדרך הנכונה להתחיל לכתוב, או לשפר את הכתיבה שלכם? ובכן אני לא מומחה לכתיבת שירים או סיפורים, בטח לא משורר או משהו דומה לזה (מבחינתי התואר הזה שייך לגדולים באמת, וכדי להיות כזה צריך הרבה יותר מאשר שמישהו יכנה אותך בתואר הזה) וכנראה שאינני מאמן כתיבה, אם יש דבר כזה. אבל יש כמה עצות שאני כן יכול לתת בנושא, ומקווה שזה יעזור לכם

אני מאמין שכל אחד יכול לכתוב. אני שומע הרבה אנשים שאומרים שהם התחילו לכתוב אבל הרגישו שהם לא טובים בזה, שהם לא מצליחים להעביר לדף את התחושות שלהם אז הם מפסיקים. אחרים טוענים שהם כותבים אבל “לא מספיק טוב” כדי לפרסם את זה. בשני המקרים אני חושב שמדובר בטעות. ראשית, כל אחד יכול לכתוב, כמו שאנחנו יכולים לדבר, ככה אנחנו יכולים לכתוב. בהמשך המליץ על סדנת כתיבה שעונה לשם “אם אתה יכול לדבר, אתה יכול לכתוב” , זה נכון. כל מה שצריך זה תרגול, איפה לשים את הנקודות, איך ליצור בתים, מה לספר ומה לא, ולמצוא את הגוון האישי של הכתיבה. כמו בכל דבר בחיים, התרגול יהפוך אתכם לכותבי שירים של ממש .

מה לגבי פרסום? אני בעד. משתי סיבות, הראשונה, פרסום השירים יוצר מחויבות. ברגע שאתם כותבים לעצמכם, אתם לא מחויבים לשום דבר, רק לעצמכם. פרסום השירים הופך את העניין למחייב יותר, גם מבחינת איכות , הרי לא תרצו לפרסם דברים לא קריאים, וגם מבחינת כמות, תרצו להיות נוכחים באתר, שידעו מי אתם ומה אתם מסוגלים לעשות. כאן אנחנו מגיעים לסיבה השנייה, כמו כל דבר בחיים, חשיפה מושכת פידבקים ואלה משפרים את הכתיבה. ככל שתקבלו יותר פידבקים חיוביים ושליליים, כך תגלו היכן אתם טובים והיכן לא, היכן אתם צריכים לשפר ומה הנקודות החזקות שלכם.

אם בפרסום עסקנינו, אז השלב הבא שלו, אחרי פרסום סיפורים או שירים באתרי יצירה שונים,זו הליכה לסדנת יצירה. סדנאות אלו נערכות במתנ”סים וספריות שונות, מועברות על ידי סופרים, משוררים, פזמונאים וזמרים. שם תוכלו להציג את השירים שלכם הן בפני שאר חברי הסדנה והן בפני איש מקצוע. למה זה טוב? ראשית, תקבלו כלים מאיש מקצוע מנוסה, שנית, תוכלו לקבל פידבקים מאנשים פנים מול פנים ולא רק באינטרנט. כמובן שתצטרכו גם אתם לתת פידבקים, ותוכלו ללמוד מכתיבה של אחרים. זה גם יאפשר לכתיבה שלכם להתבגר ומהצד של הביקורת, זה יעניק לכם כלים להתמודד איתה. סדנת כתיבה מומלצת היא של טל גורדון, “אם אתה יכול לדבר, אתה יכול לכתוב” אצלה תקבלו כלים רבים לכתיבה של שירים בסגנונות שונים.

מה אחר כך? פשוט לכתוב, כל יום. אל תכריחו את עצמכם אבל כן תחשבו בצורה של טקסטים. זה יגרום להם לבוא.

בהצלחה

 אני מזמין אתכם לבקר באתר של לירון תמם, כאן ניתן לקרוא שירים, סיפורים קצרים, פוסטים מהבלוג, להשאיר הודעות בפורום ועוד.