הנצפים ביותר

אבחון ליקויי למידה או לקויות למידה

לקויות למידה הינן שם כולל להפרעות אשר פוגעות ביכולת להגיע ללמידה אפקטיבית. לקויות למידה יכולות להתבטא בתחומים שונים. בתוך השם הכולל לקויות למידה נכנסות הלקויות דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. הלקות מתבטאת בתפקוד נמוך או התבטאות ברמה נמוכה מן הצפוי בהתייחס לגיל או מנת המשכל של אותו אדם. מנת המשכל ורמת הידע המצופה הינה תלוית תרבות ולכן בעת אבחון ליקויי למידה מתייחסים גם לתחום זה. לקויות הלמידה יכולות להוות בעיה גם בתחומים נוספים ולא רק בתחום הלימודי, כפי שמקובל לחשוב. זוהי בעיה שיכולה להתבטא גם בתחום החברתי, הרגשי והתעסוקתי.

ביטוייהם השונים של לקויות למידה

לקויות למידה יכולות להתבטא בחוסר יכולת להתרכז או להקשיב לאורך זמן, קושי בישום, קליטה או דיבור של השפה המדוברת, בעיה בתפיסה החזותית או השמיעתית, בעיה בהתמצאות במרחב או בזמן, בעיות זיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך, חוסר יכולת ליישם אסטרטגיות למידה יעילות, חוסר סדר וארגון, חוסר יכולת לארגן את הקשב, חשיבה חד ממדית ולא מורכבת, התנהגות אימפולסיבית, אי שקט פנימי וחיצוני, תזזיות יתר, התנהלות איטית ועוד. הביטויים בתחום הרגשי נובעים עקב רצף של כישלונות וחוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך ולעיתים חרדות הנובעות מחוסר ההצלחה החוזרת ונשנית. בעקבות הקשיים הרבים ישנו גם קושי להסתגל חברתית, ולעיתים תחושה של בדידות.

אבחון ליקויי למידה

חשיבותו של האבחון במקרים אלו הוא משמעותי. ככל שמאבחנים מוקדם יותר את לקויות הלמידה ניתן להקנות לאותם ילדים אסטרטגיות למידה מיוחדות עבורן. ניתן לעזור לילדים אלו עם תמיכה נרחבת להגיע לתחושות של הצלחה ולבנות להם מחדש את הערך העצמי ואת תחושת הביטחון. כיום, מערכת החינוך משקיעה רבות במתן מענה לילדים אלו. אבחון לקויות למידה מגדיר את סוג הבעיה, רמת הבעיה והיכן היא באה לידי ביטוי. ילדים אשר עוברים אבחון ליקויי למידה יכולים לקבל התאמות בבית הספר כמו לדוגמא תוספת זמן, פתור משגיאות כתיב וכדומה. בעקבות כך, ניתן לתת מענה ספציפי לאותה הבעיה ולהביא לשינוי משמעותי ביכולות וביחס של הילד אל עצמו וביחס הסביבה אליו.

ילד שאובחן וטופל יוכל לממש בהצלחה מרובה יותר את הפוטנציאל הטמון בו ולתת לו ,לבני משפחתו ולסובבים אותם שקט ושלווה וחיים הרבה יותר מאושרים.

לא כל הילדים הסובלים מלקויות למידה סובלים עקב אותה סיבה .

לקויות הלמידה נגרמות מסיבות רבות ומגוונות והאבחון מגלה לא רק את לקות הלמידה אלא גם את הסיבה המיוחדת לאותה ילד.