הנצפים ביותר

סוכרת וויטמין C

ויטמין C חיוני לשליטה על ​​חילוף החומרים של סוכר?   נמצא כי רמות הסוכר בדם עשויות לרדת באופן צפוי עם השימוש באסקורבט (ascorbate-ויטמין C) תוך ורידי. לכן גם, צריכה מספקת של ויטמין C עשויה לתרום למניעת כמה מן הסיבוכים הקשורים בסוכרת.

מחקר אחד הצביע על כך שעבור כל גרם של ויטמין C הניטל באופן אוראלי, הפחית את כמות הדרישה של האינסולין בשתי יחידות. מתוך: (Dice, J. F. and Daniel, C. W. (1973). ההשפעה ההיפוגליקמית של חומצה אסקורבית (ויטמין C) בסוכרת נעורים מערכת הבינלאומית לחקר תקשורת, International Research Communications System, 1:41.

ויטמין C הוכח כיעיל להפחית את רמות הסוכרת לסורביטול אשר גורם לסיבוכים בחולי סוכרת. במחקר שנערך 58 יום בוצע בשנת 1994, חוקרים בדקו את ההשפעה של שני מינונים, ונמוכים למדי, של תוספי ויטמין C סי (100 או 600 מ”ג) במבוגרים צעירים עם סוכרת. כך נצפה שאלו שנטלו תוספי ויטמין C רמות הסורביטול היו נורמליות במינון 30 ימים.

מתוך: (Cunningham JJ; Mearkle PL; Brown RG Vitamin C: an aldose reductase inhibitor that normalizes erythrocyte sorbitol in insulin-dependent diabetes mellitus. J Am Coll Nutr, 1994 Aug, 13:4, 344-5)

ויטמין C עשוי לסייע לשמור על כלי דם הקטנים ביותר (נימי דם) מפגיעה והרס, והנ”ל אחד הגורמים העיקריים לסיבוכי מחלת הסוכרת. תוספת ויטמין C מגבירים את האלסטיות של כלי הדם הקפילאריים.

מתוך: (Timimi FK; Ting HH; Haley EA; Roddy MA; Ganz P; Creager MA Vitamin C improves endothelium-dependent vasodilation in patients with insulin-dependent diabetes mellitus. J Am Coll Cardiol, 1998 Mar, 31:3, 552-7)

צריכה מוגברת של ויטמין C בתזונה גורמת להגנה מפני מחלות לב וכלי דם, כמו התקפי לב ושבץ. ממחקרים עולה כי קשה להפריד את ההשפעה של ויטמין C על הפחתת הסיכון למחלות אלה, מההשפעות של יתר המרכיבים בירקות ובפירות, לכן חשוב לצרוך תזונה עשירה בירקות ובפירות, ולהעדיפה על פני נטילת תוסף של ויטמין C לבדו. בנוסף, ויטמין C עוזר לשמור על מערכת הלב וכלי הדם. הוא מפחית את המרת הגלוקוז לסורביטול הגורם נזק לכלי דם ולתופעות לוואי לא רצויות.

ויטמין C מעודד את ספיגת המינרל כרום במערכת העיכול. הכרום כידוע הינו מינרל שאולי נחשב לחיוניו ביותר בעבור חולי סוכרת – סוכרת וכרום, הכרום מסייע בשמירת רמות תקינות והאיזון של סוכר הדם ובהורדת רמות השומנים בדם (טריגליצרידים וכולסטרול).

ויטמין C מפחית את רמת ההמוגלובין המסוכרר (המוגלובין המשמש כמדד לרמות הסוכר במשך שלושת החודשים האחרונים). ככל שהמוגלובין המסוכרר נמוך יותר כך רמת הגלוקוז בדם במהלך התקופה האחרונה הייתה נמוכה יותר והחולה מוגן יותר מפני סיבוכי הסוכרת. צריכה מוגברת של ויטמין C מפחיתה את כמות הגלוקוז בתאים, היות והחומצה האסקורבית תופסת את מקומו של הסוכר בתא. כך ניתן להבין שהגלוקוז וויטמין C, מתחרים ביניהם על המקום והקליטה בתאים.